Ving semesterrapporten 2017

Dela inlägget:

För femte året i rad har Ving sammanställt kundinsikter och trender i ett dokument som de kallar Semesterrapporten. För två år sedan handlade rapporten om servicens betydelse. Förra året om resan som livsstilsförändring. I år var temat på rapporten ”Boende under semestern” och igår presenterade Vings koncernchef Magnus Wikner årets rapport.

Ving semesterrapporten 2017 Magnus Wikner

Ving semesterrapporten 2017

Ving menar att många gäster har gått från att fundera på vart man ska resa till vad man vill uppleva och var man ska bo – just boendet kan vara viktigare än själva resmålet. Utifrån hotellperspektivet har man mejslat ut fem trender som styr hur man nu utvecklar framtida hotell.

Trend 1. Teknik och kundinsikter som konkurrensmedel

Att det ska finnas snabbt och gratis wi-fi är inte längre ett konkurrensmedel, det tar man för givet. Den teknik som nu efterfrågas av kunderna är att kunna checka in med mobilen, att det finns möjlighet at koppla in egna devices på hotellrummets TV eller boka alla aktiviteter och utflykter på semestern via en app.

Trend 2: Omtanke snarare än service

När många hotell har snygga rum, fina stränder och bra service så är det omtanken som är det som särskiljer ett hotell, som att personalen kommer med personliga tips till gästen. Ett exempel här hemma i Stockholm är exempelvis att nya Downtown Camper har en egen koncierge vars viktigaste uppdrag är just personliga råd för gästerna. Även på t ex Hobo hotel finns kartor på rummen med ”Saker vi gillar” – tips från personalen.

Trend 3: ”Mina vänner är mina reseledare”.

Vänner, bekanta och influencers som man har förtroende för styr valen av resmål och hotel i hög utsträckning, snarare än traditionell reklam. Och när man väl bestämt sig hittar man hos samma vänner eller influencers bra råd om restauranger och aktiviteter på platsen, vilka ofta stämmer överens med vad man själv gillar.

Trend 4: Hotell som staycation

Begreppet staycation används ofta för att beskriva en semester på hotell i sin egen stad. Ving menar dock att det nu även innefattar en hotellupplevelse oavsett stad och att det snarare handlar om ett hotell som skapat en känsla av att komma ”hem”. Ett hotell som har många sociala ytor och där man gärna hänger på platser utanför sitt eget hotellrum. Ett exempel på hotell som Ving har i denna kategori är Casa Cook, som idag finns på Rhodos och på Kos. Vi hade förmånen att testa Casa Cook förra året och det var en helt fantastisk hotellupplevelse, läs mer om det här!

5. Låt historier bygga hotellet.

Den sista punkten handlar mest om hur man kan skapa historier och bilder som gästerna kan ta med sig hem (och sprida i sociala kanaler). Vem är arkitekten bakom hotellet? Vem är kocken? Kan man skapa en unik rätt eller drink på hotellet som blir en ”snackis”? Att bo på ett hotell som har en extraordinär frukost är inte bara härligt när man är hungrig på morgonen, det säger även mycket om dig som person som bokat just detta hotell.

Blev du intresserad av rapporten och vill läsa den i sin helhet finner du den i PDF här.

2 kommentarer

Lämna ett svar

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Senaste reportagen

Nedan finner du de senaste reportagen på bloggen!

Läs mer

Michelinkrogar i Bangkok – jag testar den billigaste Michelinkrogen hittills

Det kryllar av Michelinkrogar i Bangkok, och nyligen fick staden sin första trestjärniga Michelin-restaurang - Sorn. Men det...

Cykeltur i Bangkok med ABC Amazing Bangkok Cyclist

Jag har varit i Bangkok flera gånger, kollat in tempel och marknader, shoppat, promenerat omkring i folkmyllret, besökt...

Sivatel Hotel Bangkok – lyxigt, hållbart hotell med takpool mitt i Bangkok

Vi bodde en natt i Bangkok på Sivatel Hotel Bangkok under senaste resan till Thailand, där vi först...

Saker att göra i Nan i Norra Thailand

Efter två dagar i Phrae i norra Thailand fortsatte vi till staden Nan, som ligger två timmar bort...