För femte året i rad har Ving sammanställt kundinsikter och trender i ett dokument som de kallar Semesterrapporten. För två år sedan handlade rapporten om servicens betydelse. Förra året om resan som livsstilsförändring. I år var temat på rapporten ”Boende under semestern” och igår presenterade Vings koncernchef Magnus Wikner årets rapport.
Ving semesterrapporten 2017
Trend 1. Teknik och kundinsikter som konkurrensmedel
Att det ska finnas snabbt och gratis wi-fi är inte längre ett konkurrensmedel, det tar man för givet. Den teknik som nu efterfrågas av kunderna är att kunna checka in med mobilen, att det finns möjlighet at koppla in egna devices på hotellrummets TV eller boka alla aktiviteter och utflykter på semestern via en app.
Trend 2: Omtanke snarare än service
När många hotell har snygga rum, fina stränder och bra service så är det omtanken som är det som särskiljer ett hotell, som att personalen kommer med personliga tips till gästen. Ett exempel här hemma i Stockholm är exempelvis att nya Downtown Camper har en egen koncierge vars viktigaste uppdrag är just personliga råd för gästerna. Även på t ex Hobo hotel finns kartor på rummen med ”Saker vi gillar” – tips från personalen.
Trend 3: ”Mina vänner är mina reseledare”.
Vänner, bekanta och influencers som man har förtroende för styr valen av resmål och hotel i hög utsträckning, snarare än traditionell reklam. Och när man väl bestämt sig hittar man hos samma vänner eller influencers bra råd om restauranger och aktiviteter på platsen, vilka ofta stämmer överens med vad man själv gillar.
Trend 4: Hotell som staycation
Begreppet staycation används ofta för att beskriva en semester på hotell i sin egen stad. Ving menar dock att det nu även innefattar en hotellupplevelse oavsett stad och att det snarare handlar om ett hotell som skapat en känsla av att komma ”hem”. Ett hotell som har många sociala ytor och där man gärna hänger på platser utanför sitt eget hotellrum. Ett exempel på hotell som Ving har i denna kategori är Casa Cook, som idag finns på Rhodos och på Kos. Vi hade förmånen att testa Casa Cook förra året och det var en helt fantastisk hotellupplevelse, läs mer om det här!
5. Låt historier bygga hotellet.
Den sista punkten handlar mest om hur man kan skapa historier och bilder som gästerna kan ta med sig hem (och sprida i sociala kanaler). Vem är arkitekten bakom hotellet? Vem är kocken? Kan man skapa en unik rätt eller drink på hotellet som blir en ”snackis”? Att bo på ett hotell som har en extraordinär frukost är inte bara härligt när man är hungrig på morgonen, det säger även mycket om dig som person som bokat just detta hotell.
Blev du intresserad av rapporten och vill läsa den i sin helhet finner du den i PDF här.
Trend 3 stämmer enormt bra ju! Läste den igår missade ju tyvärr frukosten oxå!!! Men kul å läsa om
Allt här! Kram
Vad tycker du själv om rapporten?