Sist jag flög till Japan startade resan med att mitt flyg från Stockholm till Paris var försenat, så jag skulle missat mitt plan vidare till Tokyo och jag lyckades då bli ombokad till Air China med byte av flyg i Peking. Denna gång var jag bokad med Lufthansa hela vägen och det gick bättre – jag hann med anslutningsflyget som tänkt. Häng med och se hur det är att flyga 11 timmar med en Lufthansa Airbus A350-900.
Flyg från Stockholm till Frankfurt med Lufthansa
Resan startade med Arlanda Express ut till Arlanda och sedan ett lite mindre plan av typen Airbus 320-200 till Frankfurt. Jag bokade sittplats i förväg (vilket man gör utan kostnad) och kom så nära business class att jag nästan trodde jag blivit uppgraderad. Men rad fyra var en vanlig plats och det var platserna i Business Class också med undantag för bättre mat. Men, man fick en liten smörgås som var god och fria drycker även i Economy även på en kort flygning som denna på drygt två timmar – bra!
Lufthansa Airbus A350-900 till Tokyo
När vi landade i Frankfurt fick jag ett mail med information om vilken gate nästa flyg gick från, bra – för den informationen hittade jag ingen annanstans på terminalen där vi gick av. Jag hade 30 minuter innan det var dags att gå på nästa plan och det var precis så jag hann förflytta mig innan det var dags att boarda. Frankfurts flygplats är gigantisk och här fick jag bland annat ta ett snabbtåg för att flytta mig till en annan terminal. Så det fanns ingen tid alls för att ta en snabb lunch – tur att man fick en liten smörgås på det tidigare flyget.
Jag hade bokat en fönsterplats även på detta flyg – skönt när man ska flyga 11 timmar att kunna krypa ihop mot flygplansväggen och inte behöva resa sig för sina medpassagerare som ska på toa. (Läs mer om studier om vilket säte man väljer på flyg baserat på personlighet här).
Så snart vi var uppe i luften fällde personen framför mig sitt säte och jag hade inget annat val än att fälla jag med för att få plats i sätet. Här skulle det verkligen gjort skillnad att sitta i business!
Att flyga mot klockan
När man flyger dagtid österut där klockan är mindre än i Sverige ( i Japans fall sju timmar) tycker jag att det är lika bra att försöka vara vaken hela resan och på så sätt försöka komma in i den nya tidszonen så snabbt som möjligt när man kommer fram. Så ska man satsa på ett flyg med bra underhållning och mat så är det på resan österut!
Underhållning på Lufthansa Airbus A350-900
Det som var riktigt bra i economy i denna Lufthansa Airbus A350-900 var underhållningen. En ny touchscreen där det även fanns uttag för USB-laddare och egna hörlurar. Med mina brusreducerande Bose QC-35 som även kan anslutas med sladd hade jag grymt ljud och hittade en film som jag hade varit sugen länge på att se – Mordet på Orientexpressen.
Bra utbud av filmer och det fanns även en hel del spel, exempelvis Angry Birds som man kunde spela på samma sätt som på mobilen, genom att dra med fingret på skärmen. Detta skulle våra barn ha gillat!
Jag hade dock laddat ner Altered Carbon från Netflix innan resan som jag var rätt fast i så efter långfilmen kollade jag vidare på den serien. Vad jag önskar att jag fattat innan jag åkte var att om man laddar ner Lufthansas app ”Companion App” innan resan så kan man ansluta sin mobil till sin touchscreen på sätet och se filmer man tagit med sig där. Ännu bättre, speciellt för mig som sällan har tid att sträckkolla på serier på detta sätt hemma.
Mat och dryck på Lufthansa till Tokyo
En stund efter vi kommit upp i luften fick vi snacks och en fördrink och sedan serverades en tidig middag. Jag valda den japanska varianten som faktiskt var riktigt bra för att vara flygplansmat. Två små maki-rullar till förrätt, Biff med shiitakesvamp och ris och en liten aprikosbakelse till dessert. Till maten fria drycker.
En timme innan vi landade i Japan serverades frukost – inte lika imponerande som middagen med en blek omelett, torrt bröd och någon form av finhackad frukt.
Kolla in landningen på skärmen
En häftig detalj är att man på skärmen vid sätet kan accessa tre olika kameror utanpå flygplanet, bland annat en kamera som sitter under planet så man kan följa med ner planet landar.
Sammantaget om att flyga med Lufthansa i deras Airbus A350-900
- Bra underhållning och mediaterminal – speciellt om man tar med egna bättre hörlurar och laddar ner deras app i förväg
- Bra mat och dryck – speciellt middagen
- Trångt om personen framför fäller sätet – men det är det ju alltid i economy. Enligt Google Flights har detta plan ”genomsnittligt benutrymme”.
Bästa flyget till Tokyo från Stockholm
Ser man till total restid så är den snabbaste vägen till Asien med Finnair, som flyger dit på 11 timmar och 20 minuter med ett kort byte om 45 minuter i Helsingfors. Med SAS tar det drygt 13 timmar med ett byte i Köpenhamn. Att jag blev bokad på ett flyg med Lufthansa var endast för att det var det billigaste flyget de datumen jag skulle åka. Det var rätt irriterande på hemvägen att vid 04.00 på morgonen se att vi passerade Stockholm på väg ner till Frankfurt för att sedan fortsätta flyga 2 timmar innan jag kunde byta till ett annat plan som flög mig ”tillbaka” till Stockholm!
Resan till Japan görs i samarbete med visit Japan, men tankar och åsikter är som alltid mina egna!
Ja alltså. Lufthansas frukostar på långflygningarna har varit ett riktigt sorgebarn alla gånger jag flugit med dem. Det verkar hålla i sig, ser precis lika illa ut med den där fattiga ägg-saken. Eller vad det nu är…
Så märkligt att de inte gör något åt frukosten! Tyskarna har ju generellt bra frukostkultur!
Så kul å läsa om svara flygbolag! Kul m bra underhållningssystem å bra mat å dryck! Vill också flyga 350 någon gång… har inte ens flugit 340 heller… dags å flyga long haul kanske 😉 blir mest 330 för mig mest hela tiden….
Ja, underhållningen ombord på långa flygningar, speciellt dagtid är ju en viktig del av reseupplevelsen!