Jag har tidigare skrivit om hur SJ ger ersättning vid för varmt eller försenat tåg. Idag fick jag chansen att göra mer research på samma ämne, då mitt tåg hem från Borlänge till Stockholm var sent. Först 30 minuter, sedan 50 minuter, sedan 90 minuter, sedan inställt och ersatt med buss, sedan tåg igen men försenat 2 timmar.
Informationen ändrades konstant men till slut, 2, 5 timmar försenat kom äntligen tåget. Då hade nästa tåg till Stockholm ”kört ifatt” och för att göra förvirringen maximal för alla passagerare ställde man dessa två tåg på två sidor av samma perrong och gav dem exakt samma avgångstid!
Ersättning från SJ för måltid på försenat tåg
Tåget som skulle varit framme vid 10-tiden skulle nu inte komma fram förrän närmare 13.00. Då jag gick upp klockan 07 för att hinna till tåget började jag bli hungrig framåt 12-tiden och funderade på om SJ även ersätter måltider. Jag kollade upp EU-lagstiftningen om ersättning vid försening (som SJ har på sin egen hemsida) och då var det tydligt att jag hade rätt till måltid. Så här står det:
”Vid varje försening som överstiger 60 minuter ska du dessutom kostnadsfritt erbjudas måltider och förfriskningar om dessa rimligen kan anskaffas”.
Jag frågade tågvärden, men han sa att ”SJ tolkat måltid som vatten och rawbar” som de ställt fram i restaurangvagnen.
Han sa att de inte kunde dela ut någon kostnadsfri mat, men att jag kunde köpa mat och begära ersättning i efterhand, de visste dock inte om det skulle funka.
Rent legalt har SJ troligen rätt att göra så. Man ger luddig info, delar ut något billigt att äta och dricka och så är det inte så många som orkar undersöka vilka rättigheter man har eller köpa en måltid och kräva ersättning i efterhand. Det finns heller inte nog med mat ombord ett vanligt tåg för att räcka till alla passagerare.
Jag testade att fråga SJ_AB på Twitter istället och där fick jag ett annat svar:
SJ ersätter alltså mat och dryck utan övre gräns och det är bara att skicka in kvitton till kundservice@sj.se. På SJ’s hemsida står det dock att ”den högsta ersättningen du kan få är 1138 kr per resa” så man kan nog inte gå all in och köpa hur mycket som helst att äta.
Jag köpte en räksmörgås och en alkoholfri öl och skickade sen in en bild på kvittot. Att begära ersättning tog alltså runt 1 minut och jag var ändå tvingen att köpa något att äta så jag hade inget att förlora.
Precis som vid försenade flyg så gäller det att veta om dessa rättigheter när man är på tåget och köpa maten där, man kan alltså inte köpa lunch på en restaurang när man är framme och begära ersättning för den kostnaden.
Uppdatering 11/1 2018: Idag fick jag mail att min begäran om ersättning för maten godkänns och SJ ”Självklart kommer ersätta mig för de utlägg jag behövt göra.
Ersättning från SJ vid försenat tåg – upp till 100%
Dessutom skickade jag in begäran om ersättning för det försenade tåget. Detta har SJ numera gjort enkelt att begära ersättning för. Man klickar på denna länk, anger sitt bokningsnummer och begär ersättning. I mitt fall har jag rätt till 50% av biljettpriset i ersättning.
Uppdatering 3/1 2018: Redan dagen efter jag skickade in begäran om ersättning fick jag mail från SJ’s kundtjänst att jag kommer få 50% i kompensation, som sätts in på mitt konto inom en vecka. Bra SJ!
Ersättningsgränser från SJ:
Ersättningen styrs av hur långt tåget har från första till sist station och hur mycket försenat tåget är:
För tåg som kör 150 km eller längre (räknat från tågets första till sista station).
Vid 60 minuters försening eller mer ersätter vi 25% av biljettpriset
Vid 120 minuters försening eller mer ersätter vi 50% av biljettpriset
För tåg som kör kortare sträcka än 150 km (räknat från tågets första till sista station).
Vid 20 minuters försening ersätter vi 50% av biljettpriset
Vid 40 minuters försening ersätter vi 75% av biljettpriset
Vid 60 minuters försening ersätter vi 100% av biljettpriset