Har ditt incheckade bagage blivit skadat på vägen hem och du upptäcker det vid bagagebandet på Arlanda? Det är enklare än man tror att få en helt ny väska som kompensation – så här gör du!
Skadat bagage på Arlanda – så här får du en ny väska
När vi flög hem från Dubai i julas och väntade på vårt bagage på Arlanda såg vi att en väska satt sig på tvären och stoppade alla andra väskor – vår stora väska! Det såg alla andra också och en man sprang snabbt upp på bandet innan vi hann och drog med stor kraft bort vår väska. Resultatet blev att väskan både fick en buckla och blev uppriven på sidan, oklart vad som orsakade vad.
Anmäl skadad väska direkt på flygplatsen
Vi gick till servicedisken som pekade oss vidare till Menzies – det är olika ställen beroende på vilket flygbolag man rest med. Här var det en smidig process där killen vant kollade på väskan, konstaterade att det var en skada (men brydde sig inte om hur skadan uppkom) och skrev en skadeanmälan. Sedan letade han i ett stort lager de hade innanför kontoret efter en liknande väska av samma märke, med tanke att ge oss en ny väska direkt.
Väska med posten
Men, vi reste med en extra stor Samsoniteväska som de inte hade på lager, så istället fick vi maila vår anmälan och ange exakt vilken väska det var till deras huvudkontor. Efter en dag fick vi svar och förslag på en liknande väska i samma storlek som vi accepterade och så kom den med posten inom en vecka.
Kvitto behövs inte för ersättning
Vi blev inte tillfrågade om kvitto eller tillfrågade om väskans ålder. Inte heller gjordes något åldersavdrag, utan vi fick en helt ny väska. Smidigt och förvånansvärt kundvänligt. Extra skönt då tålamodet efter att man rest i 10 timmar inte är på topp!
Enkelt – men hellre helt bagage
Smidig lösning, även om vi helst skulle velat att väskan inte alls skadats såklart. Väskorna var bara drygt 1 år gamla och vi köpte då ett matchande par väskor i stor och extrastor storlek med skinndetaljer för att just ha två likadana väskor. Nu har vi två olika igen och måste hitta ett smart sätt att märka denna anonyma helsvarta väska. Kanske tar något av tipsen jag skrev om i detta tidigare reportage om märkning av resväskor!
Försenat eller förlorat bagage?
Om bagaget inte kommer fram alls eller blir kraftigt försenat finns det ofta ersättning man kan få, läs mer om detta i tidigare reportage!
Har du drabbats av skadat bagage? Hur gick det för dig? Kommentera gärna!
Jag har också goda erfarenheter när det gäller skadat baggage, dock blev det lite frustration innan det löste sig. Väskan kom fram till Turin med sönderslaget underrede och jag anmälde direkt vid baggagebanden. Fick ett telefonnummer jag kunde ringa dagen efter och nån skulle hämta och laga väskan. Så enkelt blev det dock inte, då lagningen inte skulle kunna ske på de två dagar jag skulle vara där. Jag fick då ett faxnummer jag kunde använda när jag kom hem, detta var kanske 10 år sen…. Gick i stället till SAS-disken vid baggagebanden på Arlande vid hemkomst och frågade hur jag kunde göra och fick en ny väska direkt. Den var dessutom bättre än den jag hade sen tidigare, så det löste sig mycket bra innan jag kom hem!
Intressant, ibland kanske värt att anmäla skadan här hemma då om servicenivån är bättre!
2018/7/29/ jag har rest till frankrike lyon,
Min väska helt förstörd det gick sönder.
Hej, så trist Sara, hoppas du får en ny väska!
Tyvärr så har jag dåliga erfarenheter om skadad bagage på Arlanda. När vi reste från Dubai den 31 August 2019 till Stockholm hittade vi två av våra väskor helt förstörda och dem andra två väskor var borttagen på låset. En av väskorna fick en buckla och blev uppriven på sidan, oklar varför och den andra var stor Samsonite väska och kedjan var sönder.
Vi gick direkt till servicedisken på band 6 vid kl 14:30 för att be om hjälp men otur disken satt en man som var så otrevlig mot oss och ville inte ta emot vår skadeanmälan. Vi hade två små barn och fyra stora bagage väskor men han brydde sig inte om situationen. Vi lämnade flygplatsen utan att få hjälp med skadade väskor. Undrar nu varför såna människor sitter på servicedisken när dom bete sig så omänsklig mot dem som behöver hjälp?
Hej Hamdi,
Så himla irriterande, det låter verkligen inte bra. De har en skyldighet att ta emot skadeanmälan och om man inte gör den direkt på flygplatsen har man inget bevis alls på att skadan skedde där, så då blir det svårt att få ersättning tyvärr.
Vänliga hälsningar Christian
Hej min väska skadades när jag kom fram till arlanda den 25 septemer 21
och vi kom fram kl 04.00 och ingen var där vid disken vad kan jag göra ?
med vänliga hälsningar Linda
Hej,
Om ingen fanns vid disken kan du hänvisa till det i din anmälan. Helst ta bilder på väskan vid den stängda disken där man ser skadan! Sedan måste skadan anmälas inom 7 dagar (i alla fall med SAS – det kan skilja mellan flygboolag). Lycka till!
Hej
Två av våran väskor var skadad när vi kom fram till arlanda den 1- januari-22 ingen var där vid disken,
så vi kom hem bara ! Nu undrar vi hur/vad kan vi göra!!??
med vänliga hälsningar T/ Gina
Hej,
Kontakta flygbolaget och gör en skadeanmälan, där ni anger att ingen fanns på plats när ni landade. Det är alltid bra att dokumentera så mycket som möjligt, som att fota väskorna på Arlanda framför den stöngda disken etc, men ska gå att anmäla även i efterhand. Lycka till!
Vänliga hälsningar Christian
Hej. På 18e mars kom jag från Istanbul(pegasus airlines) till Arlanda och båda mina väskor blev skadad och jag har görd skadeanmälan hos dem och dem bedömde att jag har rätt att få 900 Turkiska lira,
Även om bloppet var lite så accepterade jag ändå erbjudandet. Nu har det gått 2 mnd sedan dem skulle betala mig beloppet, har ej fått beloppet och dem svarar heller ej på majl längre.
Vad måste jag göra här?
Hej,
Jag skulle ringa dem i så fall, de har säkert bara långsamma rutiner. Hoppas det ordnar sig! Vänliga hälsningar Christian
Hej,
Heter Caesar jag på 1 august 2022 kom jag och min familije med Turkish airline min väska blev skadad på flygplan. Jag har görd skadeanmälan men tills nu jag har fårt ingen hjälp
vad jag ska göra nu att får min väska tack.
med vänliga hälsningar
Caesar Kasasa
Hej,
Det bästa är att kontakta bolaget igen och se status på ärendet. Det brukar finnas kontaktuppgifter på din kopia av skadeanmälan. Lyckz till!
Vänliga hälsningar Christian
Vår väskor blev skadade på resa från Indien samt var de försenade har kontakt TURKISH airlain och skickade pass bild kvitto samt pappret som vi fick för väskorna att dem var försenat men ficka ingen svar än snart är det ca 2 månder var ska jag vända mig nu då
Hej,
Man får tyvärr ingen ersättning för försenat bagage på hemresan. Ang skadade väskor ska de ge ersättning, jag skulle testa att ringa dem!
Lycka till!
Med vänlig hälsning, Christian