Den varma sommaren satte fart på debatten om flygets miljöpåverkan och många såg ett kraftigt minskat flygande som lösningen på den globala uppvärmningen. Fokus på ett minskat flygande har ökat ännu mer under vintern. Den senaste veckan har Instagramkontot ”Aningslösa Influencers” som hänger ut influencers som reser mycket utan en tanke på miljön fått stor uppmärksamhet. Men hur stor del av koldioxidutsläppen kommer från flyget?
Jag som älskar att resa har läst på lite mer om det verkligen stämmer att vi har lösningen på den globala uppvärmningen i att bara fokusera på flyget och ser en annan bild än den som målats upp i medierna och i sociala kanaler.
Hur stor del av koldioxidutsläppen kommer från flyget?
Transporter står totalt inte för mer än 14% av de globala utsläppen av koldioxid enligt epa.gov. Ser man flygets del av de globala utsläppen står de bara för 3-4%.
För Sveriges del står transportsektorn i stort för ännu större del av koldioxidutsläppen – enligt LFV för hela 33% medan flyget står för 5% av Sveriges utsläpp av koldioxid. En anledning till detta är att vi importerar så mycket livsmedel som producerats i andra länder (och skapar utsläpp i jordbrukssektorn där) medan vi bara tillräknas en liten del av utsläppen genom transporter av produkterna til Sverige.
Att dra ner på flyget räcker inte – men är en bra start!
Det räcker på långa vägar inte ens att sluta flyga helt, även om flygandet är en del som det är lätt att som individ påverka till skillnad från t ex industrins energiförbrukning. (Mer om vad man kan göra för miljön förutom att flyga mindre – där har vi de stora miljövinsterna – i ett kommande inlägg).
Miljökompensering och fler resor med tåg.
Vill man ändå göra en del resor med flyg bör man åtminstone se till att miljökompensera alla flygresor. Så från och med nu kommer jag se till att de flygresor jag gör är miljökompenserade. Självklart ta Arlanda Express ut till Arlanda istället för taxi och även sträva efter att göra fler av mina resor med tåg om det är möjligt. Hur jag miljökompenserar för flyget kommer jag ange i varje reportage från och med nu.
Läs mer om flygets påverkan
Här nedan tänker jag löpande lägga in länkar till andra reportage om flygets påverkan för er som vill läsa mer. Tipsa gärna om länkar jag borde lägga till!
Per Granqvist: Fakta om flygets klimatpåverkan
Svenska Miljöinsitutet: Sammanställning av flygets klimatpåverkan
Klimatpolicy från resebloggaren Lisa som driver letsgoexplore.se
Hur resonerar du kring ditt resande med flyg och hur kompenserar du för de flygresor du gör? Kommentera gärna!
Härligt att du också landat i ett tänk!
Jag har haft tankar länge, och gjorde som du vet nyligen en klimatpolicy för mig själv – som privatperson och resebloggare – för en tid sedan.
https://letsgoexplore.se/2019/01/14/resebloggare-klimatpolicy-2019-klimatneutralt/
Ska lägga in ditt inlägg där asap!
Jag tror ju inte på flygskam, jag tror inte på att sluta resa (ens med flyg) men jag tror ju på eftertänksamhet och aktiva val. Och på klimatkompsensering.
Ja Lisa, du har ju en väldigt välformulerad klimatpolicy som inspirerar! Ska länka in den ovan!
Jag miljökompenserar inte. Jag har gjort det, men har kommit fram till att det är fel väg att gå. Problemet kvarstår och man lägger problemet på någon annan. Jag har istället dragit ned på mina flygresor.
Mer om varför man inte kan köpa sig fri från sina flygresor genom klimatkompensering, läs följande länkar
http://supermiljobloggen.se/nyheter/2017/10/klimatkompensation-ar-en-tveksam-strategi
https://kit.se/2018/02/02/101098/kan-man-kopa-sig-fri-fran-flygskammen/
Och en intressant länk om att resa klimatsmart (klimatberäkna semestern)
https://klimatsmartsemester.se/
Hej, Jo, att inte flyga istället för att flyga och klimatkompensera är såklart bättre!
[…] MAT OCH RESEBLOGGEN – HUR STOR DEL AV KOLDIOXIDUTSLÄPPEN KOMMER FRÅN FLYGET […]
[…] Matochresebloggen snackar mer om flyg och kompensation här. […]