Vårt flyg till Sri Lanka med Sri Lankan Airways gick från London (dit vi flög med British Airways som ingår i samma nätverk). På vägen dit åkte vi till London på förmiddagen och tog sedan ett sent nattflyg till Sri Lanka. På vägen hem var det dagsflyg till London dit vi kom fram sent på kvällen och bodde en natt på hotell på Heathrow innan vi flög vidare hem igen till Stockholm.
Vilket var bäst – dagflyg eller nattflyg och hur var vårt flyg till Sri Lanka med Sri Lankan Airways? Detta ska ni får veta allt om nu!
Nattflyg till Sri Lanka.
Vi var alla riktigt trötta när vi gick på nattflyget. Vi gick upp tidigt samma morgon där vi åkte från dalarna till Arlanda. Framme i London åkte vi in till Paddington ett par timmar och sedan tillbaka igen till Heathrow. Denna dag var dessutom flyget försenat en dryg timme på grund vädret innan vi kunde gå ombord, så det var först vid 23-tiden vi gick ombord. Vi somnade i stort sett med en gång allihop och sov eller vilade nästan hela flygresan. Jag slölyssnade på en ljudbok, drog täcket över huvudet och vaknade till ordentligt först när hela kabinen tändes upp inför frukostserveringen.
Frukost på Sri Lankan Air
Här kunde man välja på europeisk och lankesisk frukost, där jag valde det senare. Riktigt gott, men ovant att starta dagen med en kryddig fish curry!
Man får ju inte den mest kvalitativa sömnen när man reser economy, så vi var alla rätt sega när vi kom fram och hade ytterligare tre timmar på slingriga vägar upp till Kandy som var vårt första stopp. Men det blir ju tidseffektivt att sova under resan!
Fast forward till hemresan, fulla med intryck från en fantastisk resa!
Dagflyg från Sri Lanka.
Hemresan med Sri Lankan Airways var istället ett dagflyg, som avgick 13.00. Sista natten bodde vi i Sigiriya, ca fyra timmar från flygplatsen med bil och man rekommenderas att komma minst tre timmar innan flyget för att hinna med alla utökade säkerhetsrutiner på flygplatsen. Så vi startade redan 06.00 på morgonen.
Vid tio var vi framme på flygplatsen och trots flera steg med säkerhetsvakter gick det skapligt snabbt. Först kollades bilen innan vi körde in på flygplatsen. Inne på flygplatsen röntgades bagaget två gånger innan innan vi var framme vid gaten.
Ombord Sri Lankan Airbus A330-200
Planet rymmer 280 passagerare som sitter i 2-4-2 placering i economy. Jag checkade in så snart man kunde två dagar innan avresa och valde två fönsterplatser på rad 31 och 32 med en varsin gångplats intill. För oss med två barn är detta helt klart de optimala platserna, där två av oss har väggen att luta oss emot och ingen behöver sitta i nitlotten mellansätet!
Komfort och underhållning ombord Sri Lankan air
På hemresan gick planet i tid och jag var vaken hela resan. Underhållning i form av en digital LCD skärm med det vanliga utbudet av film, spel och tv-serier.
Själva sätena har genomsnittligt benutrymme och man får låna en filt och liten kudde under resan, samt enklare hörlurar. Vi körde som vanligt med egna brusreducerande hörlurar – ett av mina knep för att få en lyxigare flygresa.
Mat och dryck på Sri Lankan airlines
Under flygresan dagtid är det två matserveringar, först fick vi ´ lunch när vi kommit upp i luften och sedan middag några timmar innan landning. På menyn fanns fisk, kött och vegetariskt att välja på och det var fria drycker även i economy.
Jag startade med en öl och en whisky, som kom in med små minicrackers. Maxar sista semesterdagen! Till lunch valde jag kyckling med rött ris, med god curry, något vi nu efter en dryck vecka i Sri Lanka blivit vana vid.
Lite vila och en film senare kom middagen in, där jag valde lamm kofta som även den var riktigt bra.
Till vår dotter hade vi bestämt glutenfri mat och den var riktigt bra meddelade hon. Överlag riktigt god mat, med mer kryddning och godare än flygplansmat vanligen är. Smakerna lär ju kännas mindre uppe i luften så det gäller att kockarna drar på lite extra med kryddor!
Service ombord Sri Lankan Air
Gott om flygvärdinnor som ständigt hade ett leende på läpparna och hämtade allt vi bad om. Bra!
Dag eller nattflyg – vilket är bäst?
På vägen till Sri Lanka hade vi alltså en hel dag i London innan flyget, vilket egentligen var onödigt, men gjorde biljetterna klart billigare och vi fick dessutom se lite av London. På vägen hem kom vi fram så sent till Heathrow att vi bodde kvar på ett hotell på flygplatsen och flög hem tidigt nästa morgon. Om man bortser från att vi spenderade en hel dag flygandes var ändå det alternativet bättre. Vi sov riktigt bra på flygplatsen och hade totalt sätt en bekvämare resa. Hotellet på Heathrow kostade bara 650:-för oss fyra – ett riktigt fynd som jag tänkte skriva mer om i nästa inlägg!
7 av 10 föredrar nattflyg!
Jag ställde frågan på Instagram om ni föredrog natt- eller dagflyg. Sju av tio av de som svarade föredrar nattflyg. Jag ser fördelar med bägge tiderna. Nattflyg är såklart mer effektivt då man sover bort delar av resan, men man kommer fram ganska sliten efter en natt med dålig sömn.
Klimatkompensation av flyget
Detta flyg kompenserade jag som tidigare via en klimatfond, läs mer om det här,.
[…] det från 14-15 timmar från Arlanda, så det är en rätt lång resa. Jag har testat både att flyga med byte i London med Sri Lankan Airlines när vi reste till Sri Lanka med familjen. Nu senast flög jag med Emirates över Dubai – […]