Airbnb har ganska strikta regler vad det gäller hur en gäst kan avboka ett boende., där man ofta får betala en stor del som straffavgift om man bokar av – mer ju närmare ankomstdatum man kommer. Men visste ni att reglerna om en värd eller Airbnb själva avbokar ett boende är helt annorlunda? Då får man ingen ersättning alls förutom att man får tillbaka det man betalat för boendet. Dessutom är kontrollen av värdarna låg.
Avbokad Airbnb-lägenhet – kan göras av värden när som helst
Vi har bara bott via Airbnb någon enstaka gång när vi rest privat, men förra året när jag var med jobbet på SXSW i Austin hyrde vi ett hus via Airbnb då hotellen är så galet dyra i Austin den veckan. Det funkade bra och vi bokade i år igen en lägenhet inför SXSW i Mars 2020, denna gång med mer framförhållning.
Bara efter två dagar fick vi ett mail från Airbnb att lägenheten avbokats av värden, som kanske insåg att hon satt ett för lågt pris för denna populära vecka. Vi fick summan återbetalad och det var inga konstigheter efter så kort tid, även om det var lite jobbigt att börja leta nytt boende igen,.
Jag hittade en annan lägenhet som vi bokade istället. Fortfarande i god tid innan vår resa.
Avbokad Airbnb-lägenhet – igen!
Men, så efter över en månad från att jag bokat fick jag ännu ett mail från Airbnb med beskedet att den lägenhet jag bokat åter var avbokad. Jag mailade dem och frågade hur detta kan göras så här långt efter bokningen. Nu hade priserna för den period vi skulle vara i Austin gått upp med 100% för motsvarande boenden och de flesta lägenheter i den prisklass inom vår budget var redan bokade. Vilken kompensation kan jag nu få för detta? Jag mailade dem och fick nedan svar:
Jag var inte nöjd med detta standardsvar och frågade igen vilken ersättning de ger och fick detta märkliga svar
While we don’t tolerate host cancellation as this may disrupt your trip and plans, there are instances that a host may need to cancel a reservation. We impose penalties for host cancellation that may lead to suspension and possibly completely removing the account from the platform even if they create a different account
Airbnb support
De straffar alltså värden – men ger inte den drabbade kunden någon som helst ersättning. Jag frågade igen om detta verkligen stämde och ja – exakt så är det:
As much as we would like you more compensation, the service fee is the only compensation that we can provide. This fee is paid for using the system and to ensure that the platform operates but sadly despite using this, a reservation got cancelled, we offer this to be returned as our way to compensate you for this inconvenience.
Airbnb suppor
Airbnb mörkar att avbokningar kan göras utan kompensation
Hur informerar då Airbnb sina kunder om att boenden kan avbokas av antingen värden eller de själva så nära som 1 dag innan ankomst? Med en text typ ”before you book, please note that the booking can be cancelled at any time by either us or the host and you will not get any compensation”.
Nej, detta står i luddig text i deras allmänna villkor, på engelska, där det är tydligt att det enda man har rätt till är att få tillbaka det man betalat in. Utan hänsyn till att andra boenden nära inpå den resa man ska göra kan vara dubbelt så dyra kort inpå.
If a Host cancels a confirmed booking, the Guest will receive a full refund of the Total Fees for such booking
Airnbn allmänna villkor 9.3
Ingen koll innan nya värdar kan lägga upp nya objekt
Tillbaka till min andra avbokning. Efter någon dag fick jag ett DM från värden, som menade att det var Airbnb själva som bokat av detta boende, men att han fortfarande kunde hyra ut till oss.
Hur då undrade jag? Jo, hen tipsade om att hen skapat en ny profil, med ett nytt namn, där lägenheten var upplagd på nytt. Nu hette personen Sary och hade en helt annan profilbild..
Det verkade ju lovande, men jag bild-googlade för säkerhets skull profilbilden – och det visade sig att hen hade snott den från ett modemagasin. Rimligen var detta ännu en fuskannons som inte gick att lita på, så efter lite mer research bokade vi ett litet bonde i ett gästhus hos en ”superhost” – som kanske är lite mer pålitliga. Men det vet ju ju först när vi väl är på plats…
Airbnb granskar inte sina värdar
Det man kan konstatera är att Airbnb inte granskar sina värdar eller objekt så noga innan de får lägga upp sina objekt till försäljning. När jag kollade bilderna på lägenheten visade det sig att även de var snodda från nätet. Och efter någon vecka (efter att jag anmält till Airbnb att denna profil verkar fishy) var den borta igen.
Det skulle vara en relativt enkel sak för Airbnb att bygga en funktion som dubbelkollar så de bilder man laddar upp inte är snodda från nätet eller på något annat sätt hindra att bedragare nyttjar plattformen, Men idag verkar de inte bry sig utan ser sig bara som just en plattform, där de inte har något större ansvar för vad som läggs upp. Lite samma resonemang som, Booking.com har, som inte heller tar ansvar för innehållet i de annonser som publiceras på deras plattform.
Man kan ju tänka sig att värdar får lämna någon form av deposition som betalas ut som skadestånd om värden ångrar sig eller av andra anledningar inte kan fullfölja sin del av avtalet. Men det är inte något som Airbnb har i sin tjänst.
Att Airbnb inte ger någon som helst ersättning när en lägenhet bokas av – för vissa gäster en dag innan man ska checka in – gör att jag kommer se boende via Airbnb som en allra sista utväg på kommande resor….
Om man ändå vill boka via Airbnb
- Välj en ”superhost” som har hyrt ut flera gånger innan .
- Läs omdömena om värden noga innan ni bokar
- Se till att alltid göra alla betalningar genom Airbnb, skicka inga pengar direkt till värden. Läs om hur en värd försökte lura min fru att göra en direktbetalning här.
Fler som skrivit om liknande problem:
Bloggarna ladiesabroad.se fick sin lägenhet avbokad 2 dagar innan de skulla checka in. Läs mer om det här.
Har du några liknande erfarenheter av Airbnb? Kommentera gärna!
Usch och fy, så j-kla dåligt!! Jag har aldrig använt tjänst med bokat ”privat boende”. Har förvisso ganska många exempel av vänner/bekanta där det har funkat bra (inte bara via Airbnb), men sådana här historier avskräcker minsann.
Traditionella och med lång bakgrund trovärdiga rese-, boendearrangörer likt charterbolag har onekligen att tjäna på om det blir allt för lattjo lajbans hos varumärket som Airbnb, Hotels.com etc. Inte minst för familjer som inte kan ”gambla” på samma sätt som t ex en duo resenärer. Inte minst tiden det tar att bråka om stökigheter dyker upp. Phu.
Bra att du informerar. Även om det OCKSÅ funkar bra via arrangörer likt detta så är det bra att få en tankeställare att ta hänsyn till.
Jo, det funkar säkert i de flesta fall hos både Airbnb och Booking.com. Det jag förvånas över är att de bara ser sig som en plattform och mellanhand mellan två aktörer utan ansvar.