Weekendresa till Riga – Lettlands huvudstad!

Äntligen är jag och en av mina bästa vänner iväg på höstens första weekendresa – till Riga – Lettlands huvudstad. En stad jag var i för många år sedan på en julmarknad och länge varit sugen på att åka tillbaka till, då det har hänt så mycket i landet de senaste 10 åren, inte minst vad gäller intressanta restauranger och barer. Och det är så smidigt att ta sig till Riga från Stockholm.

Man kan ta färjan över Östersjön till Riga, men med flyg går det på en timme. Jag gick upp 05.30, tog en snabb dusch och promenerade ner till Arlanda Express och var sedan framme på Arlanda 07.00.

Flyg med Air Baltic till Riga

Air Baltic är Lettlands nationella flygbolag och har flera flyg per dag mellan Riga och Stockholm. Dock går det från Terminal 2, så det gäller att hoppa av Arlanda Express en station tidigare än man brukar.

Jag köpte en svart kaffe och åt 2 kokta ägg, min standardfrukost att ta med när jag reser. Sedan var det bara att hoppa på planet, som var en modern Airbus A220-300. I Ekonomiklass ingår ingenting – men de säljer drycker och enklare mat även på dessa korta flyg som bara tar en timme.

En timme i luften – sedan var vi framme. Flygplatsen i Riga ligger centralt, bara 10 km från Riga’s Old Town, så det tog bara en kvart med taxi att ta oss till vårt hotell (Boutiquhotellet Dome som ni kan läsa mer om i ett kommande reportage). Vi kom fram klart innan vi kunde få vårt rum, så efter vi checkat in, fått ett glas välkomstbubbel och lämnat vårt bagaget gav vi oss ut för att kolla in staden!

Rigas Old Town

Rigas Old Town är den historiska kärnan i Lettlands huvudstad och ett UNESCO-världsarv. Mysiga små gränder, kullerstensgator, stora torg och vackra byggnader, bland annat Rigas Domkyrka som går tillbaka till 1200-talet eller St Peterskyrkan. Massor av mysiga restauranger, butiker och barer.

Weekendresa till Riga

Båttur på Rigas Stadskanal

Vi hoppade sedan på en kanalbåt som tog oss ut på en tur på Rigas Stadskanal. Kanalen omger den gamla stadskärnan och delar den från Esplanādeparken och andra moderna delar av Riga. Den tur vi tog gick med en liten vacker träbåt och en engelsk förinspelad röst pekade och ut och berättade detaljer om platserna vi passerade. Helt klart ett tips att ta denna mysiga kanaltur om ni tar en weekendresa till Riga.

Art Noveau i Riga

Vädret var lite gråmulet och regnet hängde i luften, men det var varmt, så efter lunch fortsatte vi sightseeingen, från Gamla stan, över kanalen till Rigas Art Nouveau-distrikt. Riga är känt som ett av de främsta centrumen för Art Nouveau-arkitektur i Europa, tack vare att staden hade en blomstrande ekonomisk tillväxt i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet som sammanföll med den stilmässiga explosionen av Art Nouveau, som präglades av sina dekorativa, organiska och asymmetriska former. Klart pampigt och de flesta av fasaderna har man tagit väl hand om. Riga har fler än 800 Art Nouveau-byggnader, vilket gör det till en av världens mest omfattande samlingar av denna arkitektur.

Efter denna dag med sightseeing var det dags att styra fokus mer mot restauranger, mat och dryck – och vi startade med en fantastisk middag på vårt hotell. Häng med på Instagram för att se lite detaljer dag för dag – eller kom tillbaka hit till bloggen för mer utförliga reportage inom kort!

Kolla in ett filmklipp från Riga

Resan till Riga är en pressresa med LatviaTravel – tankar och åsikter som vanligt mina egna!