Hur är det egentligen att flyga i ekonomiklass, med två byten, hela vägen från Stockholm till Cancún i Mexiko? Det var det alternativ som kändes rimligt i pris när vi skulle boka vårt flyg till Cancún över nyår. 45 000 kronor kostade detta flyg för familjen, som består av två vuxna och två tonåringar.
Direktflyg fanns endast med charterbolag varannan vecka, så det gick bort. Flyg med endast ett byte låg över 20 000 kronor dyrare och var bara några timmar kortare. Därför blev det denna lösning, som var med Finnair först till Helsingfors, sedan vidare till Dallas. Därefter ett mindre flyg med American Airlines för den sista biten till Cancún. Totalt tog resan 18,5 timmar från att det första flyget lyfte.
Checkade in online – fick först då info om ESTA
Det började inte superbra. Dagen innan avresa checkade jag in online på finnairs site. Då fick jag information hemsidan om att vi saknade ett resedokument som krävdes. Tydligen krävs ESTA även när man bara byter plan i USA. Eller? Jag ringde vår resebyrå, som vi bokat biljetterna via, men de visste inte. Finnair hade inte heller någon information på sin hemsida om detta, trots att hela flyget var bokat med Finnair.
Vi hade inget annat val än att i sista minuten ansöka om ESTA, för ytterligare 30 USD per person. Som tur var fick vi efter två timmar godkända ESTA, men det var verkligen i sista sekund. Och efter att min dotter för några år sedan av misstag fick nekat Esta (läs mer om det här) är detta en klar stressfaktor för mig.
Väldigt märkligt att man inte får besked om detta när man bokar, eller åtminstone några dagar innan avresa. Så ska ni resa med ett byte i USA, glöm inte Esta. Och finns det flyg utan byte i USA är det klart att föredra.
Natten innan – hotell på Arlanda
Vi hade ett tidigt morgonflyg till Helsingfors och var på fritidshuset i Dalarna över jul. Därför packade vi med oss allt bagage till Mexiko redan när vi reste upp till Dalarna, och kvällen innan flyget tog vi bilen direkt till Arlanda för att bo där natten innan. Jag gillar verkligen att bo på Arlanda dagen innan tidiga flyg. Då kan jag koppla av bättre och även sova någon extra timme.
Med stora tonåringar blev det två rum, ett med två separata sängar till dem och ett rum med dubbelsäng till mig och min fru!
Det blev en snabb, tidig frukost på hotellet innan vi promenerade till incheckningen och checkade in en stor väska. Förutom den hade vi varsin kabinväska och en liten ryggsäck.
Flyg till Helsingfors med Finnair
Det första flyget var bara en timme och gick åt helt fel håll – till Helsingfors. Här serverades vatten eller blåbärsjuice och flyget tog bara en timme.
I Helsingfors fick vi instruktioner att gå till Transfer Service av någon anledning, där vi stod i kö i 20 minuter. De kollade bara våra biljetter och frågade om vi hade något farligt i packningen innan vi fick en bock på vårt boardingkort och kunde gå vidare till gaten.
Flyg Helsingfors–Dallas med Finnair
Nästa flyg var över 10 timmar långt och med en stor Airbus 350. Vi hade inte förbokat platser men fick ändå fyra platser bredvid varandra: tre på ena sidan av mittgången och en på den andra. Stora, bekväma säten för att vara ekonomiklass. Som en bonus fick jag en ledig plats brevdi mig.
På sätet låg en inplastad filt och i stolsfickan en liten vattenflaska samt enkla in-ear-hörlurar. Displayen vid sätet var modern och erbjöd information om dagens meny, när maten skulle serveras och tidszoner.
Filmutbudet var dock lite skralt. Jag hittade inget jag ville se men hade med mig hela nya säsongen av Squid Game att kolla på, vilket underhöll mig nästan hela flygresan.
Efter ungefär en timme serverades lunch: kålsallad, ris med grönsaker och en gryta, samt en chokladbit. En helt ok och ris med gryta funkar alltid bra som flygplatsmat, men kokta grönsaker är sällan spänsiga och goda på ett flyg, så inte heller här.
Brödet serverades inte nyvärmt ur korgar som man är van vid, utan kom inplastat och torrt. Och jag har nog aldrig tidigare på ett långflyg fått bara en liten chokladbit som dessert. En öl eller en liten flaska vin ingick, men allt i alkoholväg utöver det kostade extra. En ganska snål måltid! Till vår dotter hade vi förbeställt glutenfri mat, men den hade de missat. Som tur var hade vi med oss matsäck som backup.
Under resten av flygningen fanns en digital beställningstjänst där man kunde betala och få beställningen av alkoholhaltyiga drycker levererade vid sätet. Läsk och vatten kunde man hämta själv utan kostnad längst bak i planet.
En timme innan landning serverades nästa måltid: en enkel linslasagne, utan bricka. Den var om möjligt ännu mer dyster ätning än lunchen!
Byte i Dallas
Flyget var lite sent till Dallas, och vi var oroliga för att missa nästa flyg. Bytet var det mest krångliga vi varit med om: först fick vi vänta på vårt incheckade bagage trots att det var checkat hela vägen till Cancún. Det är tydligen standard på flygplatsen i Dallas. Sedan fick vi gå och lämna bagaget på ett nytt bagageband.
Därefter stod vi i en mycket lång kö till säkerhetskontrollen och när vi passerat den fick vi ta ett tåg till en annan terminal. Som tur var var även flyget till Cancún försenat, så vi hann med, men annars hade det varit för tight. Jag har fått DM på Instagram från personer som gjort samma resa och missat sitt anslutande flyg på grund av de långa köerna till säkerhetskontrollen här.
Flyg med American Airlines
Det sista flyget med American Airlines var enkelt, utan underhållning i sätet, men de hade en bra lösning för att streama filmer och serier på egna enheter helt utan kostnad. Flyget tog ungefär två timmar, och de bjöd på alkoholfria drycker och kex. Även här kostade alkohol extra. Här slogs man av dem amerikanska vänligheten – sällan har jag upplevt flygvärdinnor som var så här tervliga och pratsamma!
Försenat bagage
När vi kom fram till Cancún och vi väntade på det incheckade bagaget ropades mitt namn ut. Vår incheckade väska hade inte kommit med, så vi gjorde en anmälan om försenat bagage innan vi lämnade flygplatsen.
Himla tur vi att vi hade den mesta av packningen i våra handbagage. Vi hade dock inga sandaler eller badkläder samt alla toalettprodukter i det incheckade bagaget, så vi handlade det när vi kom fram till Playa Del Carmen och fick sedan ersättning från American Airlines för utläggen. Väskan kom även den senare nästa dag, leveread till vår boende. Smidigt. Jag kommer skriva ett separat reportage om tips om ni får ert bagage försenat!
När vi till slut kom ut ur flygplatsen väntade en transfer vi förbokat för att ta oss till Playa del Carmen. Den fuktiga värmen slog emot oss och det var helt underbar att äntligen vara framme!
Sammantaget om att resa med Finnair till USA & Mexiko
- Komfort ombord: Bra säten med modern display och ladduttag för USB och USB-C.
- Mediainnehåll: Helt okej, men inte lika bra som hos Emirates, Thai Airways eller Turkish Airlines.
- Mat och dryck ombord: Enkel mat, där man endast fick ett glas vin eller öl till. Resten kostade extra. Inte heller denna del kunde matcha de bolag som hade bra mediautbud!
- Service ombord: Trevlig personal som var hjälpsam.
Sammanfattningsvis hamnar denna upplevelse i gränslandet mellan lågprisflyg och fullserviceflyg om man ser på det som erbjöds ombord. Komforten var dock bra. Så med tanke på priset, som var klart lägre än närmaste konkurrent, var det prisvärt.
Tips om ni ska göra samma resa: Ta med egna nedladdade filmer och serier (eller böcker), brusreducerande hörlurar, ögonmask. Gärna även extra snacks som kokta ägg eller pannkakor, eftersom maten som serverades inte var nog för en så lång resa och det fanns heller ingen vettig mat att köpa ombord utan mest snacks.
Läs om tidgare flygresor till Cancun
Den resan vi gjorde i år var den längsta och även dyraste flygresan till Cancun vi gjort. Tidigare har vi dock rest till Mexiko på höstlovet då priserna är lägre. Läs om dessa resor nedan!
- Charterflyg med Tui till Cancún 2022 – smidigt direktflyg
- Billigt flyg till Mexico – med övernattning i Zurich