Del i höstens Kaiseki meny på Roan Kikunoi – dried konoko. (bild från http://kikunoi.jp) |
Tänkte jag skulle försöka boka bord på någon trevlig restaurang i Kyoto och hittade en restaurang på Tripadvisor som verkade riktigt bra, Roan Kikiunoi i Kyoto med två stjärnor. Snygg och tydlig hemsida men ingen mailadress i vanlig ordning.
Jag testade att ringa men kvinnan som svarade kunde ingen engelska överhuvudtaget. (Gissar att de flesta turisterna i Kyoto är inhemska så de inte bryr sig om att anställa någon som kan andra språk, men det är ju oväntat med tanke på hur pass bra alla är på engelska i alla de länder jag varit i tidigare).
Fick genidraget att skriva in mitt budskap på Google Translate och spelade upp översättningen i telefonen, men då svarade hon på japanska och jag förstod inte svaret. Jag lade till i texten att jag inte förstår japanska och spelade upp det på nytt och fick då svaret ”one person no”. Oklart om det innebär att de inte tar bokningar för 1 person, eller om man inte behöver boka om man är 1 person.
Så, det här med att boka restauranger hemifrån går inget vidare utan jag får väl hoppas att jag kan ta hjälp av konciergen på plats på det första hotellet i Tokyo…