När jag flög till Austin via London gjorde jag det med British Airways och hade turen att bli uppgraderad till Economy premium på den långa delen av flygresan över Atlanten. Economy premium är en kategori mellan vanlig economy och business och jag var väldigt nyfiken på vad det skulle innebära. Så det var med lätta steg jag steg ombord denna stora Boeing 777 som har plats för nästan 300 passagerare.
Komfort i British Airways economy premium – World Traveller Plus.
Den största skillnaden man ser är sätena. I economy är det 10 säten på varje rad. I premium 8. Så klart innebär det bredare säten men det är dessutom klart mer benutrymme.
På sätet ligger kudde, filt och brusreducerande hörlurar att använda under resan. Perfekt om man inte har egna med sig, även om de inte är riktigt lika bra som lurarna från Bose eller Sony som jag jag brukar ha med mig.
Underhållning ombord
Underhållningen är bra, med många nya filmer. Musik och spel i vanlig ordning – delar i underhållningen som för mig mobilen ersätt. Här finns även två USB-uttag så man kan ladda alla devicer man har med. Extra viktig på så långa flygningar som denna.
Wi-FI ombord.
Wi-FI ombord har verkligen rasat i pris. Ombord detta flyg kostar det bara 15 pund för hela flygresan för surf. 24 pund om man vill streama film eller youtube.
Perfekt om man t ex behöver jobba eller vara med på en telefonkonferens när man flyger, men annars är det ju smartare att ladda ner allt man behöver innan man går ombord.
Servicen ombord
Man får gå planet tidigt om man har en economy plus biljett. Skönt att sitta på sin plats i planet istället för att vänta på sin tur på gaten, speciellt när sätena är så här stora.
När man satt sig, men innan planet lyfter serverar flygvärdinnorna juice och vatten. Alltså inte det där glaset med champagne man får i business. Men ändå himla trevlig gest.
Den alerta servicen fortsätter igenom hela flygningen. Kanske är det så i alla kategorier med BA på långflygningar, eller så är det lite extra personaltätt i premium economy,
Mat och dryck i British Airways economy premium
Först kommer en dryckesvagn med fördrinkar och snacks. Jag tog i vanlig ordning en GT.
Jo, jag vet att man egentligen helt ska avstå alkohol när man flyger, speciellt med stor tidsskillnad. Men, jag älskar den lyxiga känslan av att unna sig en fördrink når jag flyger, det höjer upplevelsen ett litet snäpp!
Till den sena lunch / tidig middag som serveras får vi en meny där vi får välja från tre olika huvudrätter.
Jag tar en biff med potatisgratäng som ör riktigt bra för att vara flygplansmat. Typisk rätt som inte mår dåligt av att stå i värmeskåp en stund. Till det en liten flaska Cabarnet Sauvignon.
Det finns även ett litet whiskysortiment ombord som ingår, som jag avrundade med för att maxa denna lunch…
Efter en film sov jag ett par timmar och misstänker att jag missade en måltidsservering. Det är nämligen två måltider som serveras på dessa långflygningar i economy premium. Men, jag föredrar att sova när det går så mig gjorde det inget. Istället var det en glass som flygvärdinnan kom med strax innan landning som var det sista jag åt ombord.
British Airways economy premium – World Traveller Plus.
Sammantaget, ett väldigt bekvämt sätt att flyga och stor skillnad mot vanlig economy. Har man tur kan man hitta biljetter i economy plus för bara några tusenlappar extra. Andra gånger kostar det flerdubbelt. Men är det någon gång det är värt extrakostnaden är det på långflygningar!
PS. Känner att du vill resa ännu lyxigare?
Såklart finns både business och first längre fram i planet än jag satt. Så här såg det ut i business – skönt att ha kvar saker på bucketlisten!
BA är inte min favorit så undviker dem så gott jag kan. Kul att se rapporten dock. Stolarna såg dock väldigt utdaterade ut i 777:enen som du prickade in. Kolla in deras nya business, den är riktigt snygg i alla fall i min smak.
Hej Pilla, Du jobbar väl på en av BA’s huvudkonkurrenter så du flyger väl till bra priser med dem? Skulle jag med göra om jag hade de möjligheterna såklart! Stolarna kändes fräscha på detta flyg, men underhållningssystemet kändes som det hade några år på nacken så det kan nog vara som du säger att det finns ännu nyare 777:or i BA’s flotta. Ja, skulle gärna kolla in deras nya business lite närmare!