Semester – och vädret i Sverige verkar inte bli lika fantastiskt som förra sommaren. För mig är det dock inte bara värmen som gör att jag vill resa utomlands på semestern, det är att se och upptäcka nya platser, äta lokal intressant mat och byta miljö.
Vi startade dock i år med en roadtrip i Sverige, riktigt kul att utforska mer av vårt vackra land och det gav mersmak. Men längtan efter att se något helt annat finns kvar. Och vi kommer göra en utlandsresa senare i sommar – med flyg.
Vi och alla andra som väljer att flyga på semestern, ska man då ha dåligt samvete? Är att sluta flyga lösningen på klimatfrågan? Om man ändå flyger – hur ska man bäst klimatkompensera för de resor man gör? Det handlar detta inlägg om. För jag tycker det är hög tid att bredda klimatfrågan – men fortsätta kompensera flygresor och såklart ta tåget istället för flyg när det är ett alternativ.
Ska man då ha dåligt samvete för att flyga på semestern?
Jag har skrivit tidigare om hur stor del av koldioxidutsläppen som kommer från flyget. Globalt sett är det 3-4% beroende på hur man räknar. De stora utsläppen globalt kommer från elektricitet och värmeproduktion (25%) och jordbruk (24%) och industrin (21%). Jag förvånas fortfarande att dessa delar inte diskuteras mer i Sverige vad gäller klimatfrågan.
Energi och värmeproduktion i Sverige
Delen som handlar om energi och värmeproduktion har vi redan kommit en liten bit med och det känns som det går åt rätt håll – i alla fall i Sverige. I dag står vattenkraft för nästan hälften av all energiprodukion i Sverige, Kärnkraft för en tredjedel och kol bara för 1%. Andel solkraft ökar ständigt och Energimyndigheten menar att förutsatt att åtgärder som främjar sol genomförs, skulle cirka 5–10 % av Sveriges totala elanvändning kunna produceras av solceller år 2040.
Denna bild skiljer sig stor från andra länder som fortfarande är beroende av kol, gas och andra fossila bränslen för sin energi- och värmeproduktion
Koldioxidutsläpp från Jordbruket
Den del som skaver mest är synen på jordbrukets del och att så många verkar tro att lösningen för klimatet att äta vegansk kost. Man skulle kunna tro att alla utsläpp från jordbruk består av kor som fiser, men själva djuren är en förhållandevis liten del som dessutom kan hjälpa till att binda koldioxid – mer om det nedan.
Hälften av alla utsläpp från jordbruket beror på hur vi på olika sätt överutnyttjar jorden – och då har man inte tagit i beaktning hur jorden på detta sätt förstörs och det som odlas har mindre näring då processen forceras.
Specific activities that contribute to N2O emissions from agricultural lands include the application of synthetic and organic fertilizers, the growth of nitrogen-fixing crops, the drainage of organic soil, and irrigation practices. Källa.
Så här kan gräsbetande djur hjälpa till att binda koldioxid
Kolla in nedan Ted Talk av Allan Savory som redan 2013 lade fram en tydlig problemformulering kring hur jordbruket fungerar och vad lösningen är. Såklart är den ifrågasatt av industrier som lever på dagens industriella jordbruksmodell, men för mig är den intressant och inspirerande
Mer lokalt jordbruk – färre transporter
Om jordbruket blir mer småskaligt och lokalt krävs såklart färre transporter över halva jordklotet, så det skulle få fler positiva effekter som att minskade transporter, förutom att köttet skulle bli mer näringsrikt och nyttigt!
Klimatkompensation som gynnar utvecklingen
Oavsett hur vi äter är det ju dock så att flyget utan tvekan bidrar till utsläpp av koldioxid, så jag kompenserar sedan i våras alla våra flygresor via att sätta in pengar varje gång vi flyger i en fond för förnyelsebar energi. Fondens största innehav är:
- Longyuan Power, chinas största producent av vindenergi
- American Axle, som arbetar för att ta fram mer bränsleeffektiva motorer
- First Solar, som gör ultratunna solpaneler
- Renewable Energy Group som jobbar med att ta fram alternativa bränslen som biodiesel.
- Constellium, som bland annat jobbar med att återvinna aluminium.
Det känns bra att kompensera på detta sätt, ju mer pengar som går till dessa branscher, ju mer kommer de att kunna växa.
Ta tåget om det går!
Även om det finns större co2-bovar än flyget och man kompenserar sina flygresor ska man såklart ta tåget när det går. Flyget till Göteborg borde man exempelvis lägga ner på sikt och istället göra insatser så tåget kan gå snabbare.
Klimatkompenserar du dina flyg? Vad tror du om Allan Savory’s tankar? Kommentera gärna!
Vi har tagit tåget ner i Europa den här sommaren. Vi är halvvägs på vår resa och än så länge är hela familjen positiv. Vi kommer inte stanna helt på marken utan det kommer bli flyg även framöver men jag hoppas att inom Europa ska tåget vara förstahandsvalet precis som inom Sverige.
Ja, har man tid och ska neråt Europa är tåget ju ett härligt sätt att resa!