Tidigare har jag skrivit om hur stor del av koldioxidutsläppen flyget står för och vad jag gör för att minska min egen påverkan på klimatet. Men, hur mycket koldioxid per capita släpper svenskarna ut och vilka är de länder som står för störst koldioxidutsläpp från bränsleförbränning, alltså inte bara flyg utan även utsläpp från bilar, lastbilar, värmeverk etc.
De 20 länder som står för störst koldioxidutsläpp totalt sett
Så här ser utsläppen ut totalt sett för de 20 länder som står för störst koldioxidutsläpp, med China i toppen på grund av både höga utsläpp per capita och stor befolkning (siffror från 2015).
Läser du detta i mobilen? Klicka här för att läsa tabellen som en PDF istället.
Total emissions country rank |
Country |
Total carbon dioxide emissions from fuel combustion (million metric tons) |
Per capita carbon dioxide emissions from fuel combustion (metric tons) |
1 |
China |
9040.74 |
6.59 |
2 |
United States |
4997.50 |
15.53 |
3 |
India |
2066.01 |
1.58 |
4 |
Russia |
1468.99 |
10.19 |
5 |
Japan |
1141.58 |
8.99 |
6 |
Germany |
729.77 |
8.93 |
7 |
South Korea |
585.99 |
11.58 |
8 |
Iran |
552.40 |
6.98 |
9 |
Canada |
549.23 |
15.32 |
10 |
Saudi Arabia |
531.46 |
16.85 |
11 |
Brazil |
450.79 |
2.17 |
12 |
Mexico |
442.31 |
3.66 |
13 |
Indonesia |
441.91 |
1.72 |
14 |
South Africa |
427.57 |
7.77 |
15 |
United Kingdom |
389.75 |
5.99 |
16 |
Australia |
380.93 |
15.83 |
17 |
Italy |
330.75 |
5.45 |
18 |
Turkey |
317.22 |
4.10 |
19 |
France |
290.49 |
4.37 |
20 |
Poland |
282.40 |
7.34 |
Sverige finns såklart inte ens med på topp 20 och har minskat sina koldioxidustläpp från 8,6 ton per capita till 4,6 från 1980 till 2013. China däremot har under samma period ökat sina utsläpp från 1,6 tom per capita till 7,6 ton per capita 2013 och trenden verkar fortsätta åt fel håll. Dock ligger Sverige över länder som Indien, Indonesien och Mexico i per capita, men de ligger tack vare stor befolkning på topp 20-listan.
Kinesernas flygresande ökar dramatiskt
Så, China är det land som står för överlägset störst utsläpp totalt sett, även om de per capita ”bara” släpper ut hälften så mycket som t ex USA.
Hur ser trenden för resande från China ut de närmaste åren? Enligt trekksoft.com har de inga planer på att minska sitt resande, utan en växande medelklass i China gör att man ser en markant ökning av utlandsresandet från China de närmaste fem åren. Från 2017 till 2022 estimeras exempelvis att resenärer från china ökar sitt flygande med 8,4%.
Sveriges insatser blir mest symboliska
Att vi i Sverige lägger stort fokus på att minska vårt flygande för miljöns skull spelar alltså minimal roll, om alla andra länder fortsätter eller till och med ökar sina utsläpp. Men, det kan finnas andra symboliska värden i att vi arbetar för att minska , som möjligen kan inspirera till större globala grepp på miljöfrågan.
Oj, du verkar ha missat att räkna in importbaserade utsläppen! En bussresa inom Sverige ger mer utsläpp ö en flygresa utomlands, och i köp av svenska bönor fett mer utsläpp än lammsteken från Nya Zeeland enligt din metod.
Naturligtvis förkastligt att utelämna 70% av vår konsumtion. Bara göra om och göra rätt. Läs mer på naturvårdsverket etc.
Hej Ale C,
Tack för din kommentar. Ser dock inte riktigt vad i inlägget du refererar till. De saker du refererar till står ju inte i detta inlägg? Eller är det ett annat av mina inlägg om koldioxidutsläpp? Jag har själv ingen egen ”modell”, utan källan till detta inlägg om de länder som står för mest koldioxidutsläpp är bland annat ucsusa.org
Självklart ger en bussresa inom Sverige lägre utsläpp än en flygresa utomlands, det finns nog inga studier eller hypoteser som säger något annat.
Vänliga hälsningar Christian