En natt i en naturhamn i Kroatien på ön Scedro

Vår tredje dag i Kroatien styrde vi mot en naturhamn på eftermiddagen på ön Scedro som ligger mellan öarna Korcula och Hvar. Här hade vår skeppare bokat en boj där vi kunde lägga till för natten och bord på restaurang Moster som ligger i denna lilla vik.

Vi fick hjälp att lägga till vid bojen och sedan njöt vi av eftermiddagssolen på båten. Jag simmade in till restaurangen för att kolla in den och träffade då kocken som just hade dragit upp en stor amberjack som skulle bli kvällens middag.

Tillbaka på båten duschade jag av mig saltvattnet med en duschslang som finns ute på badbryggan på båten, bytte om och tog ett glas iskall rosé med mina andra medpassagerare. Sedan tog vi båtens lilla jolle in till restaurangen.

Restaurang Moster på Scedro i en naturhamn i Kroatien

Förutom vi var det några andra sällskap här på restaurangen i denna naturhamn i Kroatien – alla hade som vi kommit med egen båt. Jag älskar konceptet att man har en fast meny på det som fångats just för dagen och här serverade man denna amberjack först som tartar som var riktigt läcker. Sedan grillad ihop med ett mos av potatis och bönor. Kanske var det miljön och den trevliga personalen som bidrog, men smaken på denna grillade jackfish var helt magiskt bra. Så saftig och riktigt krispigt skinn.

Jag avslutade med en citronpaj innan vi tog jollen hem till båten igen.

Se en kortfilm från kvällen vid denna naturhamn

I denna lilla naturhamn var det knäpptyst och vi sov gott hela natten. Nästa morgon startade jag med ett morgondopp direkt från båten. Sedan en härlig frukost ombord innan det var dags att kasta loss och åka vidare i den kroatiska skärgården!

Naturhamn vs vanlig hamn

Skillnaderna mellan att bo i en naturhamn och en vanlig hamn är stora. Jag uppskattade verkligen stillheten, närheten till naturen och att kunna bada från båten när man ligger förtöjd vid en boj i en naturhamn. Samtidigt är det mycket man inte har i en naturhamn som man har i en vanlig hamn, som utbud av restauranger, vanliga duschar, el så man kan ladda powerbanks och ha aircondition på och så vidare. Jag tycker att det var optimalt att mixa naturhamn med vanliga hamnar så man fick lite av varje!

Vilka naturhamnar är de bästa i Kroatien?

Vilka naturhamnar som är de bästa i Kroatien beror helt på din smak. Vill du lägga till i en naturhamn som den i detta reportage eller i en ännu mindre vik där du lagar maten själv på båten? Det bästa är att rådgöra med din skeppare som ofta har koll på vilka som är de bästa för just er!

Läs mer om att segla i Kroatien