Jag har skrivit tidigare om hur enkelt det är att begära ersättning vid försenat flyg men fortfarande träffar jag kollegor och vänner som inte känner till reglerna eller känner att det är för krångligt. Men det är superlätt! Så budskapet tål att upprepas.
Man kan skicka in en begäran på egen hand, men även anlita ett bolag som hjälper till med allt ge dig ersättning vid försenade flyg. Ja, inte bara försenade flyg, utan även flyg som helt ställs in eller andra saker som gör att du blir försenad på din resa. Oavsett om du ska fixa allt själv eller ta hjälp är det några saker som är bra att ha koll på innan.
Har du rätt till ersättning för det vid försenade flyget?
Det är en rad faktorer som avgör om du har rätt till ersättning, som orsaken till förseningen, när du informerades om den och hur lång förseningen är. Det är en EU-reglering som styr detta och som ger upp till 600 EUR som kompensation för flygförseningar som är längre än 3 timmar. Läs mer om dina rättigheter som konsument här.
Dokumentera förseningen
- När du konstaterar att du har rätt till ersättning – se till att dokumentera förseningen. Spara alla dokument som är relaterade till flygstörningen och alla alternativa flygningar som erbjuds, som e-biljetter och boardingkort.
- Be markpersonalen om information om vad som orsakat förseningen.
- Notera allt du kan om störningen, inklusive den faktiska ankomsttiden till din slutgiltiga destination. All information som du kan samla in – som foton av avgångstavlan på flygplatsen och all kommunikation från flygbolaget som bekräftar störningen – kan vara användbar för dina ersättningskrav.
Köp mat och dryck som du kan få ersättning för.
Har man rätt till ersättning för det försenade flyget så har man oftast även rätt till ersättning för utlägg. Detta är inget som flygbolagen proaktivt informerar dig om, utan du måste själv känna till det, köpa mat och dryck. Spara kvittot och skicka in det ihop med din begäran om ersättning. Jag skrev om våra egna upplevelser om detta i ett tidigare inlägg, där jag av en slump hade läst på om detta innan vi blev kraftigt försenade. Då körde vi på och åt en finlunch på Frankfurts flygplats som sedan SAS tog kostnaden för. Läs mer om ersättning vid försenade flyg från sas här.
Sedan hade vi flera timmars väntan innan flyget äntligen gick så det var inte mer än rätt att vi bjöd oss själva på denna lunch på SAS bekostnad!
Välj om du ska driva processen själv eller ta hjälp.
Jag, som pluggat lite juridik och nästan går igång lite på att få den ersättning jag har rätt till har skickat in begäran själv den enda gång vi drabbats. Men det var till SAS som är erkänt enkla att ha att göra med. Om man “drabbas” av ett annat bolag eller helt enkelt tycker att detta känns jobbigt är tipset att lägga ut jobbet på ett bolag som Airhelp. De driver hela processen åt dig mot att de tar 25% av eventuell ersättning. Visar det sig att du inte har rätt till ersättning kostar det heller inte dig något. Win-win (förutom för flygbolagen…
Fler tips när du drabbas av oförutsedda händelser på resan:
Inställt och ombokat flyg – denna ersättning har du rätt till
Ersättning för försenat eller förlorat bagage
Vad skulle du göra om du drabbas av exempelvis en kraftig försening? Själv driva processen att få ersättning, ta hjälp av ett företag som driver det åt dig eller bara strunta i ersättningen? Kommentera gärna!