Hur är det att flyg med Air China till Bangkok? Det fungerade vi på när vi skulle boka våra flygbiljetter från Stockholm till Bangkok för vår höstlovsresa. Vi var lite sent ute, så direktflyg för hela familjen (2 vuxna och 2 tonåringar) med Thai Air skulle kostat dryga 60.000 när vi bokade. Flyg med Air China med ett byte i Peking kostade 35.000 – nästan hälften.
Efter lite överväganden bestämde vi oss för flyget med Air China – och jag gjorde äntligen slag i saken att skaffa ett kreditkort med access till lounge för lite mer bekväm väntan i Peking – som skulle vara tre timmar på vägen dit (men blev nästan fem) och sen 7 timmar väntan på vägen tillbaka.
Nattflyg från Stockholm
Flyget från Stockholm var ett nattflyg på fredagen med avgångstid 19.10, så jag och min fru kunde jobba som vanligt och barnen gå i skolan tills vi åkte hemifrån vid 15.30. Framme på Arlanda hade vi förbokat en plats på p57, en utomhusparkering som ligger bara några minuters promenad från terminal 5.
Långsam incheckning på Arlanda
Vi reser oftast med bara handbagage, men denna resa hade vi med lite mer bagage än vanligt så efter att vi parkerat bilen ställde vi oss i kön till incheckningen. Och det kröp fram – trots åtta incheckningsdiskar.
90 minuter senare var vi incheckade och klara – men då var det bara 10 minuter kvar tills vi skulle boarda. Vi tog oss igenom säkerhetskontrollen – den går på ett kick med de nya röntgenmaskinerna där man inte behöver ta ut något ur väskorna.
Men, på grund av den långa väntan för att checka in blev det inte en lugn middag i någon av de helt nya restaurangerna på Arlanda som jag var sugen på att testa utan vi beställde take away som vi tog med till gaten.
Jag och sonen en varsin burgare från Jureskog och min fru och dotter en varsin bowl från Poke Bowl. Väl framme vid gaten var det dock en lång kö för att ens få komma in så vi kunde äta middagen utanför i lugn och ro och skulle med facit i hand hunnit äta den där middagen vi hade planerat. Men när man uppmanas att gå till gate tycker jag det är mer avslappnat att sitta där och ha koll på kön och glida in på slutet.
Flyg till Peking med en Airbus a-350/900
Flygplanet till Peking var en Airbus a-350/900 – en stor jet mer nio platser på varje rad i Economy och uppåt 60 rader. Jag hade försökt att logga in på på Air Chinas site i förhand för att se om det gick att välja platser – men det funkade inte att logga in.
När vi fick boardingkorten såg vi att vi blivit pre-seatade på rad 37 med tre platser bredvid varandra och den fjärde på andra sidan gången. Helt ok platser. Och vi hade lite flyt så alla de tre platserna på andra sidan gången var lediga, så vi kunde sträcka ut oss på 6 platser.
Detta plan kändes modernt och med bra benutrymme även där vi satt i economy. Varje säte i economy hade en stor touchskärm med bland annat massa nya filmer och vid skärmen fanns även uttag för en USB-laddare. En liten kudde och filt väntade på varje säte och en kul detalj var deras säkerhetsgenomg¨ng som var i form av en animerad film.
Efter någon timme serverades dryck och jag tog en kinesisk lager. Efter ytterligare någon timme serverades middag – kyckling eller biff med ris. En helt ok flygplansmåltid!
Kinesiska viner!
Till middagen fanns det även kinesiska viner – som jag läst om men aldrig testat. Glaset spelar ju roll för hur vinet smakar och här serverades det i pappmuggar – så det var ingen rättvis provning – men kul att smaka. Det röda var riktigt gott och påminde om en pinot noir. Det vita desto märkligare och smakade som en svag aprikossaft.
Efter middagen kollade jag på någon film och slumrade sedan några timmar tills klockan var 07.00 kinesisk tid och man tände upp kabinen. Jag tycker alltid att detta görs för tidigt – så långt in i flygningen brukar jag sova som bäst.
Strax efter ”väckningen” serverades frukost. ”Western” med omelett eller ”Asian” med nudlar som varmrätt. Till det frukt, yoghurt och en croissant. En helt ok frukost!
Två timmar senare var vi framme i Peking. Vi gick av planet och direkt till transfer, som var en snabb process och vi kom ut till en enorm internationell terminal – där Air Chinas förstaklass Lounge ligger. Vårt loungekort funkade här – och det var så himla skönt och bekvämt att hänga här tills det var dags att boarda nästa plan.
Mer om loungen i Peking i ett separat inlägg!
Vi kunde stanna i loungen ända fram det var dags att boarda – gaten låg bara några hundra meter bort. Och nu var flyget 2 timmar försenat så vi fick extra mycket valuta för access till loungen.
Flyg med Air China från Peking till Bangkok.
Nästa flyg från Peking till Bangkok var en aningen mindre modell a330-300, med 2-4-2 säten på varje rad. Ett klart äldre plan, vilket främst märktes på tekniken. Små skärmar som inte var touch utan skulle styras mer en märklig knappsats som satt fast i armstödet, men som inte funkade. Jag struntade helt i underhållningen ombord och kollade på en film jag laddat ner på mobilen istället – och försökte vila lite.
Efter två timmar fick vi en lunch här – men jag petade mest i den då vi åt så mycket mat i loungen.
Mer försök att bara vila – jag har ytterst svårt att somna sittande. Men överlag gick denna flygning på knappa 5 timmar bra.
Framme i Bangkok!
18.30 lokal tid landade vi i Bangkok. 22 timmar efter att vi satt oss i bilen mot Arlanda! En klart lång resa – men gick ändå bättre än jag kan minnas när vi åkt direktflyg. En klart bidragande faktor är att barnen är så stora och klarar sig själva under flygen, vilket såklart underlättar.
Vi tog en taxi från flygplatsen – inget man behöver oka i färväg utan de tstår en rad bilar utamför terminalen. Se till att välja en bil med taxameter!
Vi tog taxin till Pathyan Princess, ett hotell som ligger mitt i city och som ni kan läsa mer inom i nästa inlägg. Där stannade vi två nätter – sedan försatte semestern på underbara Koh Samet!
Flyg med Air China till Bangkok – sammanfattning
Air Chinas website och hela grafiska manér ser helt klart inte ut att ha uppdaterats på 10 år. Men flyget i economy – framför allt mellan Stockholm och Peking är en helt ok flygupplevelse. Air China matchar inte economy i exempelvis Emirates – som har både ett bredare urval av drycker och underhållning, men väl hur det är att flyga utanför Europa med Lufthansa eller Air France.
Att ha ett stopp på vägen i Peking kan tyckas onödigt. Men när vi hade skaffat access till förstaklass-loungen där blev detta ett rätt skönt avbrott i en annars väldigt lång flygresa. Speciellt som vi sparade 30.000 på resan med ett byte jämfört med direktflyg. Hade vi varit tidigare ute och bokat hade dock prisskillnaden inte varit lika stor.
Om säten ihop är viktigt för er, om ni t ex reser med små barn, testa att maila Air China och be dem pre-seata er ihop om det går. Annars, se till att vara tidigt på flygplatsen.
Trevligt att läsa om er resa. Är just i valet att beställa Air China så det var ju avgörande för mig. Hur fixade de loung acess? Jag har ett Visa och ett Mastercard kan det funka?
Hej,
Jag har ett kreditkort där jag får ett Priority Pass. Man kan även köpa ett sånt pass separat, kostar ca 1000 sek årsavgift för billigaste varianten och sedan 30 euro per besök. Så funkar inte med vanligt Visa/Mastercard tyvärr.
Trevlig resa!
Vänliga hälsningar Christian
Behövdes det något covid-test eller hälsodeklaration eller liknande för att flyga transit via Beijing?
Hej,
Nej, inget alls. Oftast är det bara slutdestinationens regler som gäller vid transit.
Med vänlig hälsning, Christian
Hej! Har bokat med Air China Arlanda-Phuket över julen. Reser själv med två tonåringar. Vi har 90 min transfertid i Beijing, tror du att det funka eller ärt det tight? De säger ju att kortaste tiden för transfer där är 60 min så det ska ju fungera iaf.
Ja, om ni bokat en biljett hela vägen är det flygbolagets ansvar att transfertiden räcker till. Men det bli tight att hinna med ett loungebesök! Trevlig resa!
Trevlig recension! Till andra som kan tänkas läsa denna och reser med Air China – Air China bjuder på transit lounge om ni har bokat direkt hos flygbolaget samt har mer än 4h layover. Måste dock bokas i förväg via Air China kundtjänst.
Hej, aha, det visste jag inte. Bra tips!
Funderar på att resa med Air China Arlanda-Phuket. Tack för att du beskriver hur resan var. Lät ju bra!
Jag är ovan att flyga längre sträckor reguljärt. Hur fungerar det med mat och dryck ombord, tillkommer den avgiften eller inkluderas den i priset? Får man välja vilken meny på planet eller gör man det innan?
Hej, kul att du uppskattade reportaget. Ja, mat och dryck ingår och man väljer mat ombord – inte innan. Det är ofta klart bättre att flyga längre sträckor reguljärt än med charter skulle jag säga, med nackdelen att man i detta fall få byta och vänta i Kina. Kan verkligen tipsa om att skaffa ett Priority Pass innan resan så du kan hänga i Air Chinas lounge om du har lång väntan på flyget. (Det ingår även i flera kreditkort, tex Amex Gold). Trevlig resa!