När jag planerade vår resa till Gran Canaria fixade jag först hotell och tittade sedan på direktflyg från Stockholm. Just den veckan vi skulle åka hade Ving stora rabatter på sina flygstolar – och bra direktflyg tider som passade oss bra – dit 08.55 morgonen, flyget hem 14.00. Så jag bokade flygstolar hos Ving med deras flygbolag Sunclass Airlines.
När tillval för incheckat bagage och mat ombord var pålagda hade priset ökat med drygt 3.000:-, men det var ändå klart billigare än motsvarande flyg med SAS, där de flesta avgångar dessutom hade ett byte i Köpenhamn.
Flyg med Vings flygbolag Sunclass Airlines till Gran Canaria
Skillnaden mellan att flyga reguljärt och med charter har minskat allt mer de senaste åren. Det är ju dock inte så att charter blivit så mycket bättre, snarare att reguljärflyg dragit ner på service och vad som ingår. Detta flyg med Sunclass Airlines i en Airbus A321 var ingen skillnad större skillnad från när jag sist flög med SAS – när vi lagt till incheckat bagage och mat (som ofta ingår i reguljärflyget).
Komfort ombord.
På denna Airbus A321 var det ganska rymliga säten med helt ok benutrymme. Man uppmanas vid bokningen att förboka plats i planet, men det känns helt klart som en onödig kostnad. Vi har aldrig gjort det och har ändå alltid fått platser bredvid varandra hela familjen. Så även denna resa, på rad 15, med tre platser på ena sidan gången och en plats på andra sidan.
Underhållning ombord
Ingen skärm vid respektive säte – men efter tre timmar startade en barnfilm som man kunde se på en av de små skärmarna i taket och antigen höra ljudet med egna lurar eller köpa lurar ombord. De flesta hade dock som våra barn egen underhållning nedladdad på sina mobiler eller surfplattor.
Dock fanns inga USB-uttag för att ladda så ett bra tips är att ta med en powerbank om man planerar att se film på egen enhet hela resan.
Mat och dryck ombord Vings flygbolag Sunclass Airlines
Den förbeställda lunchen vi valde var ”Sunclass meal” – som denna dag var potatismos och köttfärsbiffar med gräddsås och en liten hallonmousse till dessert. Klart god varmrätt med bra tryck i smakerna. Även en kopp kaffe ingick i lunchen.
Man kunde även beställt en ”light meal” som bara är en smörgås eller en ”royal meal” som var en större portion där det även ingick dryck.
Det fanns såklart en välfylld barvagn ombord, men vi körde med vatten till lunchen i egna vattenflaskor vi fyllde på Arlanda innan vi gick ombord. En bra rutin för att ha ordentligt med vatten på flyget, man gör ju av med över 1.5 liter vatten bara under en tretimmarsflygning! Så på denna sextimmarsflight borde vi haft med 3 liter vatten – var!
Taxfree!
En skillnad mot reguljärflyget är taxifreeförsäljningen, som startar redan när man bokar flygbiljetten, med erbjudanden om taxfreeprodukter man kan förbeställa som väntar på flyget. Vi brukar inte förbeställa på detta sätt, men vill man bunkra upp med billig dryck till sitt hotellrum på resan är detta ju ett bra sätt!
Nio säten för en eventuellt sjuk person
I det fall att någon skulle drabbas av akut covid finns nio säten denne kan evakueras till längst bak i planet. Detta är tydligen regler för flyg numera som är över en viss tid.
Nya sätt att gå av
En riktigt bra sak som de nya reglerna för avstånd ombord har inneburit är att man nu kräver att alla sitter kvar i sina platser trots att planet landat. Sedan, när dörrarna öppnas ropar man upp fem rader i taget som får gå av. När de är avklarade får ytterligare fem rader gå av, och så vidare. Klart mindre hets och mindre trängsel, Detta är en av få saker man infört på grund av covid som man gärna kan behålla.
Dock hoppas jag att man tar bort tvånget på munskydd snart, som man nu ska ha på sig hela flygresan förutom när man inte äter eller dricker.
Sammantaget. Ett helt ok sätt att flyga, helt i klass med att t ex flyga med SAS. Men går inte att jämföra med att resa ekonomi med flygbolag som Emirates, där allt från säte, underhållning och mat är bättre.
Covid-test och inreseformulär för Spanien – så här funkar det!
Innan man går på flyget till Spanien eller Gran Canaria behövs ett covid-test och inreseförmulär, som dock kontrollerades först när vi var framme – inte på Arlanda. Läs mer om hur det funkar här.
Hotell på Arlanda natten innan flyget
Då vi hade ett tidigt morgonflyg bodde vi på hotell natten innan flyget, på det nyrenoverade Comfort Hotell Arlanda, i ett XXL-rum. Läs mer om det här.
Häng med på Instagram!
Nu är vi i Gran Canaria en hel vecka och jag är lite extra aktivt på Instagram. Häng gärna med där, annars kommer det som vanligt reportage om alla våra tips på bloggen inom kort!
Segt med 321:an i 6 timmar… Vi åker alltid med Ving om vi kör charter och då är det alltid 330:an, mycket skönare! Och skärmar i varje stol 🙃
Hoppas att ni har en fin vecka, jag velar just nu om nyårsresan, Dubai och Atlantis eller typ Kanarieöarna och oklart hotell… Så tips ser jag fram emot ☀️
Ja, nyare plan hade varit kul, men helt ok detta med. Speciellt som man numera så enkelt tar med egen underhållning! Massor av tips om GC kommer inom kort!
Hej! Jag och familjen ska åka till Gran Canaria om en vecka med ”samma ” flygplan a321. Bra reportage så man vet hur det funkar nu 😉 Jag undrar hur gick man på planet på Arlanda? ”Fyllde” dom från framifrån eller bakifrån? Mvh Birgitta
Hej, kul! Jag minns inte exakt hur de fyllde planet, men det fanns någon logik i det. Ha en härlig resa! Med vänlig hälsning, Christian
[…] intervjuade Vings kommunikationschef Claes Pellvik om dessa resetrender i Drömresepodden – lyssna på den […]