Jag har skrivit en hel del om problem, stora och små, på flygresan som man kan få ersättning för. Är jag besatt av att förstå hur ersättningar inom reseindustrin funkar? Ja, lite så.
Under min research och egna erfarenheter har jag även hittat många saker som inte ersätts. Dessutom finns det gråzoner där man får ersättning om man frågar snällt!
Här kommer listan över Flygförseningar och problem du INTE får ersättning för.
1. Flyg som är försenat 2 timmar och 55 minuter.
Om flyget från ett EU-land är minst 3 timmar försenat har du rätt till ersättning. Men är det 2 timmar och 55 minuter har man inte rätt till någon ersättning alls. Det vi märkt är att flygbolagen ofta väntar in i det sista och försöker fixa ett trasigt plan, men när det närmar sig en tretimmars-försening byter man snabbt plan så man kommer iväg.
2. Flyget är försenat på grund av strejk eller extraordinära omständigheter
Om en lång försening över tre timmar beror på en strejk eller andra extraordinära omständigheter som inte är flygbolagets fel, har man heller inte rätt till ersättning.
Dock kan man med fördel fråga snällt om man kan få vouchers för dryck och mat efter någon timmes försening, vilket man ofta får.
Några exempel på extraordinära omständigheter
- Väder som gör att flygplanet inte kan lyfta, eller måste landa på en annan flygplats än vad som var tänkt.
- Strejk bland flygplanspersonalen
- Krock med en fågel i luften som gör att man måste nödlanda
- Om en passagerare eller personal på planet blir sjuk så planet måste landa snabbt för att ta personen till en läkare
3. Trasig teknik på en långflygning
En långflygning och du ser fram mot att kolla in lite nya filmer. Kanske har du med brusreducerande hörlurar för en ännu bättre upplevelse? Om skärmen vid ditt säte är trasig eller hörlursuttaget glapp kan det förstöra filmupplevelsen, men det är inget man kan vänta sig ersättning för.
Det vissa flygbolag gör är att erbjuda dig en annan plats i planet i samma kategori (om det finns ledigt), men då får du sitta hela resan med främlingar istället för ditt resesällskap. Ibland finns även mobila skärmar de kan hämta.
Tips: Ta alltid med egen back-upp underhållning även på långflygningar som böcker, poddar eller nedladdade filmer på mobilen.
4. Ett bagage som är försenat på hemresan
Om bagaget är minst 4 timmar försenat på utresan kan man få ersättning för kläder och andra förnödenheter man behöver ha tills väskan kommer fram. Men är bagaget försenad på hemresan får man oftast ingen ersättning. Så packa det du verkligen behöver när du kommer hem igen i handbagaget!
5. Värdesaker i bagage som förloras
Ibland händer det att bagage helt går upp i rök och efter 21 dagars försening betraktas det som förlorat. För att få ersättning behöver man bland annat lämna in kvitton på samtliga saker man begär ersättning för. Men, även om man har kvitton får man inte ersättning för värdesaker, som kameror, datorer, ipads, nycklar etc.
Det högsta belopp som ersätts är 131 SDR (vilket motsvarar cirka 14000 Sek. Om du har bagage som är värt med än så, t e x ett par dyra kostymer och skor så behöver man meddela detta vid incheckningen, Flygbolaget noterar då detta och kan ta ut en extra avgift för ”extraförsäkringen” som detta innebär
Så, nu när du vet vad du inte får ersättning för kan du packa smartare, ta med dig lite extra underhållning och inte få förhoppningar om ersättning i onödan!
Hur är det om flygplanet tvingas nödlanda pga brand i en kaffemaskin (kanske bristande underhåll)
Hej,
Bra fråga. Man får oftast inte ersättning om ”diversion was caused by any extraordinary circumstances, which include lightning strikes and medical emergencies”. Men ett tekniskt fel (som en brinnande kaffemaskin kan anses vara) ger oftast ersättning om det skapar en lång försening.
Med vänlig hälsning, Christian