Hotell Ad Astra – spahotell med Italiensk touch i Södertälje

Hotell Ad Astra är ett spahotell med italiensk touch i Södertälje som öppnade i november 2022. Det byggdes i läkemedelsbolaget Astras tidigare huvudkontor (därav namnet), i en pampig byggnad vid Snäckviken där AstraZenecas fabrik fortfarande ligger ett stenkast bort.

Hotell Ad Astra

Hotell Ad Astra blev andra stoppet på årets roadtrip – jag hade läst en del om detta hotell och var väldigt nyfiken på att uppleva det! Själva skriver de i annonser att detta är som att “komma till den italienska Rivieran” – stämmer det? Det återkommer jag till i slutet av reportaget!

Hotellet har fått en renovering sedan tiden som Astras huvudkontor, men det syns ändå på flera detaljer att det inte är ett helt nybyggt hotell. Vissa delar är dock helt nya – som spa, restauranger och inredning i rummen.

När man går in i hotellet möts man av en sittgrupp med fåtöljer och en fin eldstad. Innanför den finns receptionen. Till höger finns olika sällskapsspel som biljard, shuffleboard och brädspel och till vänster kommer man till spa:et.

Fortsätter man in i lokalerna kommer man till en stor vinterträdgård med sittmöbler och den italienska cocktailbaren Loca. Denna del förbinder två huskroppar av hotellet. En äldre, K-märkt del med synliga träbalkar i hotellrummen och en nyare del.

Rummen på Hotell Ad Astra

Det finns 161 hotellrum i 9 olika rumskategorier på Hotell Ad Astra uppdelat i de två huskropparna och vi hade bokat två paket för familjen med rum, spa, frukost och middag. Vi hade turen att bli uppgraderade och jag och min fru fick en otroligt fin svit med en stor vardagsrumsdel med en soffgrupp och matsalsbord. En vacker sovrumsdel och ett lyxigt badrum med kalksten och både dusch och badkar. Ett underbart rum – så här skulle man alltid bo!

Bad fanns även ute på den stora terrassen med utsikt över snäckviken – en varm jacuzzi som både vi och barnen (som hade en nästan lika stor svit men utan bubbelbad) nyttjade mycket denna vistelse.

Hotell Ad Astra

På rummet fanns bekvämligheter som kaffekokare och minibar, dock inte strykjärn vilket var lite förvånande. I en garderob fanns tjocka badrockar i frotté som vi bytte om till och gav oss ner till spa:et!

Spa på Ad Astra –  Vana Spa Snäckviken

Ad Astra har ett helt nybyggt spa på bottenvåningen som kallas Vana Spa Snäckviken och detta spa var verkligen superfint. Här finns pooler utomhus som håller 38 grader, med solstolar och solbäddar.

Inomhus finns en stor pool, samt kallpool, finsk bastu, ångbastu, turkiskt hamam och tropisk dusch. Snyggt och gott om plats.

Behandlingar på Vana Spa Snäckviken

Det finns även en del på spa:et för behandlingar. Jag och min fru hade bokat en duo-behandling där vi delade på en tid med en massör. En av oss fick massage 20 minuter medan den andra tog ett varmt mineralbad i samma rum. Sedan bytte vi platser. Härligt!

Restaurangen på Ad Astra

I paketet som vi hade bokat ingick en 2-rättersmiddag. Så efter vi spa:et bytte vi om och gick ner till restaurang Cielo som var en ljus, vacker restaurang, med känslan av att sitta i ett orangeri.

Här fick vi i vårt paket ett urval av den vanliga a la carte menyn att välja på – tre olika förrätter och fem varmrätter, varav två var pizzor. Goda förrätter som en carpaccio av nötkött och tonfisk eller en siciliansk sallad med pecorino, pistagenötter och blancherade grönsaker.

Varmrätter som pizza parma från den egna pizzaugnen eller oxfilé med björnbärs- och rödvinssås, jordärtskocka och ostronsvamp. Faktiskt mer avancerade rätter än de vi åt vid vår senaste resa till Italien!

Restaurangen på Ad Astra

Egen biosalong

Ett arv från tiden då detta var Astras huvudkontor är även en stor biosalong, som finns kvar och där man nu visar långfilm under eftermiddagar och kvällar. Utanför de schemalagda visningarna kan man önska en egen visning och detta kunde jag inte motstå. Så efter middagen när barnen ville njuta av bubbelpoolen på vår balkong och min fru var sugen på att läsa en bok hon var inne i, gick jag ner och fick en privatvisning av den film som var “veckans”. För att maxa tog jag med en öl från baren Luce och försedde mig med en ask popcorn från popcornvagnen som stod innanför dörren!

Turn-down service

När jag kom tillbaka till rummet såg jag att personalen hade varit där när vi åt middag och dragit för gardiner, bäddat upp sängen och lagt en liten påse med lavendel på huvudkudden. Älskar dessa små gester som känns extra lyxigt!

Gym på Ad Astra

Nästa morgon startade vi nere i gymmet, som var nytt och fräscht med både maskiner och lösa vikter. Detta öppnar redan 05.00 och har öppet ända till 23.00.

Frukost på La Piazza

Sedan fortsatte vi till frukost på innergården – “La Piazza” där en porlande fontän i mitten bidrog till stämningen. En riktigt bra frukostbuffé, med flera sorters gott bröd, croissanter och pain au chocolat, äggröra eller pocherade ägg med bacon, färsk frukt och juicer. Man kunde även grädda egna våfflor eller beställa en cappuccino. Ett underbart ställe för frukost – här satt vi kvar länge innan det var dags att checka ut.

Ad Astra – Klart över förväntan men inte som rivieran

Besöket på Ad Astra var faktiskt klart över förväntan – ett superfint spa, fina rum och bra mat. Kul med en egen biosalong och jag gillade även de stora loungeområdena och spel som biljard och shuffleboard.

Är Ad Astra som att komma till rivieran?

Men är detta som att komma till rivieran? En definition på vad rivieran är lyder “Den italienska rivieran kännetecknas av sina pittoreska kustbyar, vackra stränder, dramatiska klippor och ett behagligt medelhavsklimat “. Södertälje är inte riktigt en pittoresk by och det finns ingen strandpromenad utanför själva hotellet – utan det är en parkering och väg utan trottoar. Det saknas helt stränder och även dramatiska klippor – möjligen kan man mena att man har ett behagligt klimat inne i spa:et året runt. Så om man kommer med förväntan på ett nyrenoverat hotell i anrika lokaler vid Snäckviken i Södertälje istället för en upplevelse som liknar en semester vid rivieran kommer man att bli nöjd!

Bra att veta inför besöket på Ad Astra

• Det paket vi bokade kallas Wind down and relax och där ingår spainträde mellan 16:00-19:00, tvårätters middag, boende i dubbelrum och frukostbuffé. Pris från 3290:- för 2 personer i vanligt dubbelrum. Det finns även flera andra paket – och man kan även köpa dagspass bara till spa:et.
  • Åldersgräns på spa:et är 18 år.
  • Parkering finns utanför huset på gatan som kostar 195:- per dygn eller i hotellets egna garage för 295:- per dygn.