Kryssningsbranschen går bättre än någonsin och nu tävlar rederierna om vem som kan bygga den största kryssningsbåten, ha mest aktiviteter och underhållning ombord och ha det generösaste ”all inclusive”-paketet.
Jag var förra året på pressträffar hos i stort sett alla kryssningsbolag och skrev bland annat om Royal Carribeans nya Celebrity Edge som håller på att byggas, om MSC Cruises skepp Meraviglia som började segla i somras och jag var ombord på Norwegian Criuses skepp Norwegian Getaway när det lade till i Stockholm.
Man blir klart sugen på en kryssning i medelhavet eller karibien, men en av de saker som gör att vi inte gjort det på senare år är risken för sjögång. Vi har två gånger råkat ut för riktigt hårda vindar och stora vågor när vi åkt på kryssning, dels i karibien på vår bröllopsresa där vi reste med en stor fyrmastrad segelbåt och en natt trodde vi verkligen att båten skulle sjunka när det gungade otroligt mycket, hälften av hytterna tog in vatten och det small när rep till seglen gick av…
En annan gång en mörk höstnatt på Östersjön då det blåste 12 sekundmeter och båten gungade så vi knappt fick en blund på hela natten. Otäckt och även om jag vet innerst inne att risken att båten ska kantra är obefintlig är det nästan omöjligt att sova.
För några dagar sedan var jag på en pressträff där en av Royal Caribbeans kaptener – svensken Mattias Persson – berättade hur livet var ombord dessa jättefartyg och hur man jobbar med miljö och säkerhet. Jag kunde då passa på att ställa frågor om hur man agerar vid orkaner, jättevågor och hur säkert det egentligen är ombord.
Hur säkert är det att åka på en kryssning? Fartygskaptenen svarar!
Ja, alla kryssningsbolag har sina egna processer för säkerheten men så här berättade Mattias att de jobbar ombord:
- Man har dubbla maskinrum, i händelse av att ett exploderar har man ett i reserv. Saknar man reserv riskerar man bland annat att skeppet inte har el om det enda maskinrummet går sönder, vilket gör att maten ruttnar, toaletterna fungerar inte och det blir allmänt kaos på båten!
- Man har egen brandkår ombord som övar flera gånger i veckan på olika scenarier som säkerhetschefen hittar på.
- Man har ett egna meteorologer ombord som använder 4 olika vädertjänster för att i god tid upptäcka eventuella stormar och på så sätt kunna styra fartyget bort från de värsta områdena om det stormar. (Lite som jag under svenska sommaren där jag använder fyra olika väderappar för att planera dagarna :-)!)
- Båten kan i teorin luta 40 grader utan att kantra, medan man som passagerare känner av två graders lutning och tycker att det lutar väldigt mycket vid fem graders lutning.
- Man har ny teknik med stabilisatorer för att minska hur mycket sjögången ska kännas, stora ”vingar” som fälls ut vid vattenlinjen.
Andra sätt att hålla det säkert ombord:
- Man har ett eget sjukhus ombord med läkare
- Om man ringer motsvarande 112 från hytten kommer sjukvårdspersonal inom 120 sekunder.
Sammantaget om säkerheten ombord
Jag känner mig lite mer trygg nu när jag vet hur man arbetar med säkerheten ombord, så kanske ska vi ändå fundera på en kryssning och ta reda på hur det egentligen är att kryssa på en av dessa båtar en vecka!
Detta låter mkt som flygsäkerheten som
Är enormt viktig! Man har back up på allt å flyger runt med otroligt mkt säkerhetsutrustning som många säkert inte tänker på!
Jo, säkert samma säkerhetstänk!
Hej, upplevelser är olika och vi har varit ute och kryssat vid stormen Per för ett antal år sedan, märkte i stort sett ingenting, stabilisatorer samt motvind eller medvind till skillnad ifrån kraftiga höststormar när vi åkt med 20-25 m/s, med sidvind, tallrikar och glas åkt i backen i restaurangerna etc.
Proffs på bryggan samt otroligt bra säkerhetstänk efter haverier 1991 & 1994 skulle jag anta har spelat en roll här.
Intressant André, bra nyheter för oss som gillar att kryssa men får ångest av stora vågor mitt i natten så man tror att fartyget ska kantra!