Det är nästan tradition att det dyker upp en fejkad SAS-kampanj under sommaren som börjar att delas på Facebook. Så även i år.
”Svara på några frågor och dela på Facebook så får du två fribiljetter”. Ja, tänk om det vore så enkelt!
Så här ser kampanjen som just nu sprids på Facebook och det finns tydliga tecken på att detta är fejk, förutom att typsnittet är fel och erbjudandet är ”för bra för att vara sant”.
Det är inte sas.se man skickas till utan till flysas-se.win. Win-domänen är en lite skum domän som främst är avsedd för spelbolag. Just domänen är det bästa sättet att avslöja en bluffkampanj på – den är väldigt svår att fejka.
Varför görs dessa bluffkampanjer?
En gissning är att man samlar in IP-adresser från de personer som klickar på bluffannonsen och sedan riktar andra annonser mot dessa personer. Går man på detta erbjudande kanske man är ett lätt byte för andra kampanjer från exempelvis spelbolag som agerar oetiskt.
Vad ska jag göra om jag klickat på kampanjen och delat den på Facebook?
Ta bort den från ditt flöde i Facebook och dela detta inlägg istället så du kan varna dina vänner!
Fler fejkade kampanjer
Förra året var det TUI’s varumärke som användes för en fejkad kampanj. Läs mer om den här.