Varför har jag ett streck i ansiktet och en blommig skjorta? Jo, i veckan var jag på Ping Festival 2018 i Helsingfors. En konferens om ”Human to human”-marketing med föreläsningar inom bland annat content, digitala kampanjer och hur man bygger varumärken i en digital värld. Upplägget är som en mix av en festival och konferens, klart mer avslappnat än en vanlig tech-konferens. Man satte tonen genom att ha tema ”glitter” och tävling om dagens mest kreativa outfit. Maskerader är inte min starkaste gren men jag tog den mest färgstarka skjortan jag hade och på plats fick jag ett glitterstreck i ansiktet så jag smälte in helt ok bland alla andra gäster.
Jag var en av få svenska resebloggare på plats och för alla er som missade Ping Festival 2018 kommer här det som jag tyckte var det bästa under programmet.
Dagen innan – bastu på Löyly
Dagen innan konferensen anslöt de flesta deltagarna och för inresta bloggare arrangerades en bastukväll på Löylö.
Kanske inte det vanligaste sättet att nätverka men för mig som älskar att basta var det perfekt och ett kul sätt att träffa andra deltagare!
Själva Ping Festival 2018 – highlights
Under en konferens är det oftast både högt och lågt och så var det även här. Vissa föreläsningar gav inte så mycket medan andra var så bra att de var värda resan över. Detta var de som jag gillade bäst:
Future Brand: How to stand out in a crowded, distracted world.
Nick Westergaard är författare och föreläsare på universitet i Idaho och har bland annat skrivit boken Brand Now: How to stand out in a crowded, distracted world, som hans föreläsning byggde på. Kändes som jag var tillbaka på Universitet men på ett bra sätt!
Building a cult to change the world
Oatlys kreativa chef John Schoolcraft berättade om tankarna bakom Oatlys kreativa kampanjer och hur de kämpar mot mjölkindustrin med kreativa kampanjer för att sälja sin havremjölk.
Trust me – Building a successful relationship with your audience
Ebba Kleberg von Sydow berättade hur hon jobbar som influencer, hennes ångest om hennes Instagraminlägg inte får nog många likes och varför hon svarar på kommentarer på instagram i soffan när hennes man vill att de ska kolla på en film. Intressant att veta mer om hur hon jobbar, vilka sponsorship hon går in i och hur även hon kämpar med att få samarbetspartners att förstå hur man ska jobba med bloggare på rätt sätt.
Purpose Marketing
Allan Askov Christoffersen från Momondo berättade hur de tog fram kampanjen The DNA journey som har fått en enorm viral spridning och nått över 600 miljoner personer.
Det är svårt att göra denna typ av filmer som ska väcka känslor utan att det blir smetigt, men här lyckades de riktigt bra. Har ni inte sett filmen – kolla in den nedan!
Brella meetings
Det fanns även tider för nätverkande mellan bloggare, influencers och företag, som man bokade in i förväg via en webbtjänst. Inte supermånga företag på plats, men jag hade bland annat ett intressant möte med Momondo om hur de jobbar med långsiktiga samarbeten med bloggare. Nedan två andra besökare som satsat hårt på att ta hem priset för bästa outfit!
Partneraktivering
Eventet sponsras av en rad sponsorer och de var ganska aktiva på plats i alla pauser, med VR-glasögon, glittersminkning osv. Jag testade så mycket jag hann med!
Efter konferensen var det ”after party” både inom- och utomhus.
Klart givande konferens som jag kan rekommendera om ni är intresserade av ämnen som de ovan!
Älskar överstabilden 🙂 Och filmen var bra! Tack för att du delade!
🙂 Ja, visst klär jag i en glitterpil över ögat!