Reseåret 2023 – ett riktigt kanonår

Hög tid att sammanfatta 2023 – som på många sätt blev ett riktigt kanonår. Massor med intressanta resor – detta är nog ett av de år jag rest mest någonsin. Totalt blev det resor till 17 länder varav 3 helt nya länder jag inte besökt tidigare. Mängder mer härliga restaurangbesök – både hemma i Sverige och på resande fot. Och äntligen fick jag fart på mina sociala kanaler!

Virala vidoes på SoMe!

Under sommaren lyckades jag skapa videos för mina sociala kanaler som blev virala så jag fick tusentals nya följare på Instagram (nu över 10.000 följare där) och Facebook (där jag nu har över 2000 följare). En av de mest gillade filmerna var en video från Äventyrsgruvan utanför Borlänge – den har hissnande 748.000 visningar på Instagram, 95.500 på Facebook och 50.400 på Tiktok.

Jag började dessutom med Fredagsdrinken – en ny drink varje fredag – som även den ibland blir viral och har fått upp till 180.000 visningar på exempelvis TikTok. Helt random dock, ibland är det bara några hundra som ser mina videos på TikTok. Så den algoritmen kommer ta ett tag att lära sig! Även på Instagram är det ibland upp till 70.000 personer som kollar in mina fredagsdrinkar, man lägstanivån där är högre!

Jag älskar att göra videos även fast det tar ibland orlimligt lång tid, så detta kommer jag fortsätta med! Även om bloggen fortfarande är min mest lästa kanal över tid och alltid kommer i första hand.

Vilka var då de mest intressanta resorna och upplevelserna under 2023? Här kommer en sammanfattning månad per månad, med länkar om ni vill läsa mer om någon resa eller grej.

#1. Start i Sydafrika

Vi startade året med en resa hela familjen till Sydafrika och Kapstaden. Jag och min fru var där första gången precis innan vi fick barn och det var så kul att resa dit med barnen som nu är 15 och 18. Safaris, pingviner, vingårdar och massa god mat!

#2. Bortklippt i Sveriges Mästerkock

I Januari började Sveriges Mästerkock som spelades in 2022 visas – och jag hade tagit mig vidare hela vägen till Gävle och klarat även de tre utmaningarna där innan jag åkte ut precis innan topp 12. Till min lättnad hade jag blivit helt bortklippt, som så ofta sker när man inte går ”hela vägen”. En så kul grej att uppleva denna stora produktion och se hur jag agerade under press! Läs alla detaljer om min medverkan i Sveriges Mästerkock här.

#3. Drömresan till Seychellerna

I slutet av Januari var det dags för andra destinationen i mitt koncept Drömresan. Första Drömresan gick till Maldiverna, nu var det dags för Seychellerna. Ett fantastiskt härligt land, med allt från vackra stränder, härliga hotell, intressanta små städer och riktigt god mat. Det var det första nya landet jag besökte 2023 – men det skulle bli klart fler!

Läs mer om Seychellerna här och lyssna gärna på poddavsnitten om Seychellerna där du brukar lyssna på poddar – sök bara efter ”Drömresepodden”.

#4. Första halva vasaloppet

I Februari var det stort fokus på att träna inför mitt första halva vasalopp, med egna träningsläger i Borlängetrakten och med Mattias Svahn uppe i Sälen. Halvvasan blev ett riktigt kul skidlopp, som gjorde oss sugna på att köra hela sträckan – 90 kilometer – 2024. Träningen är i full gång!

#5. Skidåkning i Franska Alperna

Efter vasan blev det mer skidåkning – nu utför i de franska alperna. Med perfekt timing av både lössnö och sol hade jag ett par underbara dagar som verkligen gav mersmak – så jag åkte sen tillbaka på Påsklovet med sonen!

#6. Sri Lanka!

Vi var hela familjen på Sri Lanka för fyra år sedan, men då i de mellersta delarna av landet då det var regnperiod i söder. Men i April fick jag chansen att åka på en pressresa till de delar på Södra Sri Lanka vi inte såg första gången och det var en helt underbar resa.

Snorkling med havssköldpaddor, vandring i regnskog, safari, fantastiska stränder, härliga hotell, aurvedabehandlingar… Sri Lanka har verkligen allt – förutom möjligen varierad mat. Här är det curries i alla dess former man helst ska välja!

#7. Skottland

I Maj gick årets whiskyresa med min lilla whiskyklubbb, nu åter till Skottland som vi varit i flera gånger tidigare. Målet denna gång var Campletown där vi besökte mitt absoluta favoritdesstelleri Springbank. Där smakade vi bland annat en 21-årig Springbank, direkt från ekfatet ute i ett av deras lagringslokaler. Drömmen!

#8. Åland

I början av Juni åkte jag till Åland, denna lilla ö med massor av intressanta restauranger, vacker skärgård och som bara ligger några timmar bort med färja. Kolla in alla mina tips om Åland som är samlade i detta reportage. Vill ni göra en lyxig kryssning till Mariehamn – kolla in detta reportage!

#9. Tunisien

I Juni hann jag även med en resa till Tunisien, ännu ett land jag inte varit i tidigare. Det jag gillade allra mest här var små mysiga boutiquehotell i anrika villor, staden Sidi Bou-Said, fantastiska stränder samt oliv- och vinodlingar som vi besökte.

#10. Kortkryssning

MSC Euribia är det senaste tillskottet av kryssningsfartyg i MCS’s flotta och detta ska vara det mest energieffektiva kryssningsfartyget någonsin. I Juni åkte jag med på jungfruturen av MSC Euribia mellan Amsterdam och Köpenhamn – och har nu lite koll på detta fartyg. Jag kollade in allt från hytter, restauranger, barer och pooler – samt lärde mig mer om vad hållbarhetsarbetet rent praktiskt innebär. Läs mer om detta nya fartyg här!

#11. Sommar i Sverige

Sommaren var vi mest på landet i dalarna. Lagade massa god mat, badade och gjorde utflykter i närområdet. Några av våra bästa sommarrecept gjorde jag videos om, som rökta räkor på grillen och brynt smör bearnaise. Videos på dessa saker blev virala på Instagram och gjorde ett jag fick flera tusen nya följare på Instagram, så kul!

En annan matlagningsnyhet i somras var att vi började att laga mat ute på en stor stekhäll. Detta kan jag verkligen rekomendera om ni är flera familjer som ska äta ihop. På denna kan man steka 10 smashed burgers på en gång utan att behöva fundera på os, eller steka en wok för 20 personer utan problem!

#12. Glamping

I Augusti bokade jag och min fru äntligen en natt på Svartsö för lite Glamping och god mat. Detta hade legat på vår bucket list flera år – och det var lika härligt som vi hade hoppats!

#13. Golfe de Morbihan i Bretagne

I September åkta jag till Golfe de Morbihan i Bretagne. Här fiskade vi – och åt ostron, besökte mysiga små byar och åt ännu mer god mat. En så härlig del av Frankrike som jag gärna skulle vilja se mer av ihop med min fru!

#14. Flandern

I oktober åkte jag till Flandern, för att se lite mer av denna del av Holland som jag varit i en gång tidigare – och denna gång vara med på den stora galamiddagen Flander’s Finest – där 12 michelinkockar från Flandern lagade sina signaturrätter. En galet maxad och kul kväll!

#15. Thailand

I Slutet av Oktober reste vi hela familjen till Thailand – först några dagar i Bangkok och sedan Koh Samet. Så himla härligt att vara tillbaka i Thailland, som vi reste ofta till innan vi fick barn och när de var små, men som vi tröttnande lite på för 10 år sedan. Nu är vi alla sugna på att åka tillbaka igen!

Läs om alla mina tips om Koh Samet här.

#16. Malta

I November åkte jag på en pressresa till Malta, som jag var första gången på för fem år sedan. Denna gång besökte vi bland annat en underbar vingård, åt på ett par riktigt bra restauranger och jag bodde en natt på ett hotell i Valetta som var helt fantastiskt!

Du hittar alla mina reportage från Malta här.

#17. Oman

Sista utlandsresan 2023 blev Oman som jag åkte till i början av December. Det tredje landet 2023 som jag aldrig varit i tidigare och det var en så positiv överraskning. Så mycket att göra, se, uppleva och smaka! Det kommer ett sammanfattande inlägg om Oman i början på 2024, men här finns inläggen som är pubblicerade hittils.

#18. Jullov i Dalarna

Efter ett år med mycket resor var det perfekt att i år stanna kvar i Sverige över jul. Vi firade julafton i Stockholm och reste sedan upp till fritidshuset i Dalarna. Här har det blivit mycket längdåkning för mig – nästa år ska jag köra hela Vasaloppet, så att träna längdåkning kommer att prägla mycket av början av 2024 för min del!

Gott nytt år – till över en miljon läsare och tittare!

Det är så kul att ni är så många som läser bloggen och följer mina resor på sociala medier som TikTok, Instagram och Facbook – samt läser mitt nyhetsbrev. 2023 var året jag nådde långt över 1 miljon unika läsare och tittare om man lägger ihop alla mina kanaler. Stort tack, det är ni som gör det värt att fortsätta blogga och göra reels!