Segling i Kroatien – ett underbart sätt att uppleva havet och mysiga städer i Kroatien!

Jag gjorde nyligen min första segling i Kroatien och det var verkligen ett underbart sätt att uppleva havet och mysiga städer i Kroatien! Jag har länge varit sugen på att segla runt i den kroatiska skärgården – och nu var det dags!

För dig som är nyfiken på hur en segling i Kroatien med skeppare och värdinna är får du i detta reportage alla detaljer du behöver för att avgöra om detta är rätt sätt att semestra på för dig – du hittar även en rabattkod längst ner i detta reportage!

Att ta sig runt i Kroatien på en stor segelbåt är verkligen ett underbart sätt att uppleva havet och besöka flera mysiga städer och naturhamnar. Vi seglade till en ny hamn eller naturhamn varje dag och på vägen stannade vi i mysiga vikar för uppfriskande dopp i havet här som verkligen är helt kristallklart. Ombord på båten serverades frukost, fika, lunch och fria drycker och på kvällarna kunde vi själva välja var vi ville äta på de öar vi besökte.

Jag var inbokad på en veckas segling i en grupp med 11 andra personer i Kroatien med More Sailing – ett svenskt bolag som är experter på seglingsresor bland annat i Kroatien. De ordnar allt från resor i grupp där man köper en plats – till resor där man är ett gäng som chartrar  båten för sig själva, i bägge fallen med både skeppare och värd ombord.

Segling i Kroatien med More Sailing

När man bokar ett paket med segling i Kroatien som det jag hade med del i en gruppresa sköter More Sailing allt – och det ingår flyg till och från Sverige, transfer från flygplatsen i Split till hamnen i Trogir och så i stort sett all inclusive på båten hela veckan. Det enda man behöver göra själv är att välja var man vill äta middag.

Lördag morgon gick jag upp riktigt tidigt, promenerade till Arlanda Express och var ute på Arlanda strax före 05.00. Här hann jag äta frukost i lugn och ro innan det var dags att gå på flyget till Split, som bara tar 2,5 timmar från Stockholm.

Segling i Kroatien - ett underbart sätt att uppleva havet och mysiga städer i Kroatien!

Upphämtning på flygplatsen i Split

När vi landat och hämtat vårt bagage möttes vi upp av en guide från More Sailing och vi kördes i minibussar till marinan i Trogir som bara ligger 15 minuter med bil från Splits flygplats. Här kunde vi byta om, ta en dusch och lämna in vårt bagage för att ha ett par timmar på egen hand i Trogir innan båten var städad och klar för att ta emot oss.

Lunch och bad vid Trogirs Marina

Jag träffade en man som skulle med på resan på flygplatsen som även han reste ensam – vi slog följe och gick till en restaurang som såg mysig ut en bit bort från marinan vid en del som var stenstrand. Här tog jag in den mat jag längtat nästan mest efter från Kroatien – grillade nyfångade sardeller med ångade grönsaker. I sin enkelhet så himla gott!

Efter lunchen gick vi ner till stranden för ett dopp och jag tog sedan en tupplur i skuggan innan det var dags att gå till båten. Trogir har även en gammal vacker stadsdel, en kort båttur från Marinan, men den sparade jag tills sista dagen på resan när vi återvände hit.

Se en kortfilm om första dagen av seglingen

Dags att gå ombord

Vid 17-tiden var båten klar för ombordstigning och vi gick med stor förväntan genom hamnen, nästan längst ut på en av pirerna till båten som skulle bli vårt hem den närmaste veckan – en 53-fots Dufour 530.

Segling i Kroatien

Innan vi gick på båten fick vi bestämma hur vi skulle sova. Det fanns 4 hytter med dubbelsängar och 2 hytter med våningssängar. Jag och en annan man som även reste ensam bestämde oss för att dela på en av hytterna med våningssängar och de andra sällskapen löste också så alla fick hytter de var nöjda med. Sen gick vi ombord. En fin båt med stort sittdäck och även skapligt rymligt nere i båten, där det fanns en sittgrupp och kök, samt tre toaletter.

Våra hytter med våningssängar var extremt kompakta, men funkade. Vi fick precis plats med varsin väska – som tur var hade ingen av oss en stor modell av väska.

Det fanns air conditioning på båten, men den var bara igång när vi låg vid en hamn där man kunde koppla in båten på land-el, inte när vi låg vid naturhamnar. Det fanns ett USB-uttag i hytten för att ladda mobil.

Hytterna med dubbelsängar såg ut att ha lite mer plats – fördelen att resa med en partner!

När alla gått ombord berättade vår skeppare Joar vilket rutt han planerat för vår segling i Kroatien och vår värdinna Felicia om hur dagarna skulle läggas upp. Sen kastade vi loss och seglade mot en naturhamn där vi skulle bo första kvällen. Underbart väder med en strålande sol och en mjuk varm vind.

Första natten vid vrakviken

När vi kom fram till “vrakviken” bara en knappt timme från Trogir  hade vår värdinna förberett en generös “Dalmatian plate”- en stor buffé med ost, chark, oliver, capresesallad, nektariner med feta, frukt, vitlöksbröd och kex. Till det iskallt lokalt rosévin. Så himla gott – vilken start – och ett perfekt sätt att lära känna de andra passagerarna på båten runt denna plockmiddag.

Här blev det både ett svalkande kvällsdopp och ett uppfriskande morgondopp nästa morgon. Sedan högg jag in på den stora frukostbuffé som stod framdukad med ägg, gröt, bröd och pålägg, frukt och yoghurt – helt klart i nivå med en bra boutiquehotellsfrukost!

Vidare mot Vis

Vår besättning visade planen för dagen – nu skulle vi vidare mot Vis. Underbart att glida fram i denna vackra Kroatiska skärgård som är perfekt för segling – det finns i stort sett inga grund alls här.

11-skålen ombord

Klockan 11.00 dukade vår värdinna fram snacks och kylda drycker för “11-skålen”. Detta blev sedan en tradition klockan 11.00 varje dag under resten av resan. Sedan var det öppen bar resten av dagen där man kunde förse sig med läsk, iste, öl eller vin.

Hjälpa till ombord – om man vill

Gillar man att segla eller vill lära sig mer om segling är detta ett perfekt tillfälle – men absolut inget krav. Vi passagerare fick gärna styra båten (förutom när vi skulle ut eller in i en hamn) och även hjälpa till att hissa segel och liknande.

Lunch ombord

Varje dag serverades det även lunch ombord, som var riktigt vällagad och god. Vissa dagar låg vi i en lugn vik och åt lunch, andra dagar väntade vi med lunch tills vi kom till hamn. Imponerande vad man kan svänga ihop i ett litet kompakt kök på en båt! Fishtacos, helstekt fläskfilé, kyckling fajitas eller en krämig pastasallad.

Fika på eftermiddagarna

Det serverades även fika på eftermiddagarna, som varm camembert med frukt och kex, hembakad bärpaj eller en brownie. Man gick helt klart inte hungrig denna vecka!

Badstopp och snorkel under dagarna

Vi tog ofta uppfriskande badstopp i samband med lunch om vi åt den i en vik. Vi uppmanades även att be om badstopp så ofta vi ville, men vi nöjde oss oftast med bad när vi ändå lade till. Vissa dagar tog vi bad mitt ute på havet och testade även att bli dragna efter båten, hållandes i ett rep.

Nya platser varje dag

Vi seglade vidare varje dag till en ny plats så vi fick under en vecka se många fina öar och städer, som Kot på Vis, Stari Grad och Jelsa på Hvar, Milna på Brac. Även flera nätter i vackra lugna naturhamnar, som på ön Scedro där vi åt en fantastisk middag på en liten restaurang man bara kunde ta sig till med båt. Mer detaljer om våra stopp på de olika öarna kommer i separata reportage inom kort!

Middag på egen hand på de flesta öar

Frukost, lunch och fika serverades på båten och ingår i priset, men middagarna på restauranger utanför båten och eventuella andra aktiviteter på öarna fick man planera och betala själv.

För mig som gillar att göra research om restauranger passade detta perfekt – men även våra guider hade bra tips om restauranger i olika prisklasser på de öar vi kom till. De kunde även bistå med att boka bord. Matupplevelserna på öarna vi kom till var en stor del av behållningen för mig – vi åt så mycket god mat på denna resa!

Ni kommer inom kort kunna läsa mer om de olika stoppen vi gjorde här på matochresebloggen.se men innan dess tänkte jag sammanfatta hur det är att segla en vecka med en båt som denna.

Segling i Kroatien med skeppare och värd

Att segla i Kroatien med skeppare är ett väldigt bekvämt sätt att segla och passar dels de som inte har så stor vana av att segla en stor segelbåt och att lägga till den i hamn eller ankra i en vik på ett säkert sätt. Flera av mina medpassagerare var vana seglare, men tyckte även de att det var skönt att verkligen kunna koppla av och inte behöva agera skeppare. Förarintyg och VHF/SRC-certifikat är kraven hos de flesta bolag som hyr ut båtar, skepparexamen på större båtar.

Att även ha en värd ombord som fixar med allt från frukost till fika, lunch och eftermiddagssnacks – från planering, handling, laga maten och sedan diska – är en lyx som verkligen skapar en semesterkänsla – väl värt om man är ett gäng på en båt!

Vilka öar besöker man på en veckas segling i Kroatien?

Vilka öar man besöker på en veckas segling i Kroatien beror helt på önskemål från gruppen. I vårt fall med en mixad grupp hade vår skeppare lagt upp en rutt med en blandning av naturhamn och öar med riktiga hamnar och vi höll oss i området relativt nära Spit utan mera längre seglatser. Men många seglar längre sträckor, exempelvis ner till Dubrovnik eller till Zadar norr om Split. Är man ett gäng som har en egen båt kan skepparen helt anpassa rutten, så man exempelvis mest åker till stilla naturhamnar – eller bara till större hamnar med mer uteliv.

Att åka med en grupp på en seglingsresa.

Den resan jag var med på var en gruppresa med 11 andra resenärer. Det var allt från en familj med två vuxna söner och en av sönernas flickvänner, två kompis-par i 55-60-årsåldern och så tre ensamresenärer. Det gick förvånansvärt smidigt att bo på en så liten yta och umgås ombord en hel vecka. Många valde att umgås hela dagarna, från umgänge på båten och middagar ihop i land. En tjej läste en hel bok per dag och försvann in i den på dagarna. Andra solade ett par timmar. Jag jobbade en hel del under dagarna. Man kan med andra ord helt själv bestämma hur man vill resa och umgås även på en gruppresa. Alla visade även stor hänsyn, från små detaljer som att inte trängas vid maten, vänta lugnt i trånga passager som trappor och att det var helt knäpptyst på båten från 23-tiden fram till 08.

Känner man att konceptet att umgås med främlingar en hel vecka känns skrämmande finns även alternativet att samla ihop ett eget gäng och hyra en egen båt med skeppare och värdinna!

Behövs seglingvana?

Nej, det behövs ingen seglingsvana alls då skepparen och värdinnan tar hand om allt som har med båten att göra, från att lägga till, hissa segel och ankra i små vikar. Man får dock gärna hjälpa till om man vill – i uppgifter som att styra båten eller hissa segel och det är ett perfekt sätt att lära sig segla. Det finns massor av tid att ställa frågor till skepparen och även vara med vid alla moment.

Dock är det bra att ha varit ute på sjön tidigare och veta att man inte mår för dåligt om det gungar. Oftast är det lugnt väder i Kroatien, speciellt på högsommaren. Men i Juni när vi var här blåste det upp några gånger och blev både vågor och mycket gung. Dock är det inte långt mellan öarna och man ser oftast land, så blåser det för mycket kan man alltid gå in och vänta på lugnare väder i en vik!

Faciliteter i hamnarna

På alla hamnar där vi stannade fanns fräscha duschar, toaletter etc vid hamnarna. Det fanns även wi-fi i vissa hamnar. Dessutom butiker, restauranger och kaféer!

Internet i Kroatien

Jag hade bra uppkoppling via min mobil under hela seglingen, vilket var perfekt då jag kunde jobba en hel del under dagarna. Och med de flesta abonnemang är roamingen fri i Kroatien, så det behövs inget extra e-sim eller liknande.

Vilken är den bästa tiden på året att segla i Kroatien?

Man börjar seglingarna redan i slutet av april och fortsätter ända till oktober. Juli och augusti är högsäsong och då är dels priserna högre, men det är även trångt i hamnar, städer och på restauranger.

Hur är stränderna i Kroatien?

Kroatien har bara stenstränder och de flesta baden är klippbad eller från stenstränder. Det är en av anledningarna till att havet här är så kristallklart!

Vad ska man packa för en seglingsresa?

Åker man som jag på en paketresa med More Sailing så kan man packa lätt. Man får handdukar på båten och jag använde bara shorts, t-shirts och skjortor under hela resan. Den tröja och jacka jag packat med var helt onödiga, men kan vara bra om man åker en period när det är svalare om kvällarna.

Det som dock är bra att inte glömma är

• Solskydd – hatt, solglasögon och en reflekterande solkräm
  • Badskor – klipporna är ofta lite vassa och det finns dessutom sjöborrar på många platser.
  • Flera ombyten med badkläder

Det behövs inga adapters och man kan betala med kort på de flesta ställen. Det finns även bankomater på alla öar med hamnar.

Vad kostar en seglingsresa i Kroatien med More Sailing?

En resa som den jag gjorde på en Dufour 530 med plats för 12 gäster kostar från ca 20.500 per person, inklusive allt förutom middagar på kvällarna. More Sailing har även katamaraner, som ligger runt 6.000 per person högre i pris. En fördel med dessa båtar är bland annat att det finns mer utrymme på däck för att exempelvis ligga och sola när man seglar.

Sammantaget om att segling i Kroatien med More Sailing

Ett underbart sätt att uppleva havet och flera mysiga städer i Kroatien. Fin stor båt och vår skeppare och värdinna var inte bara bra på att framföra båten och laga mat, de var väldigt trevliga också. Riktigt god mat ombord, goda viner som alltid var välkylda och så lyxigt att få allt serverat.

Det man ska veta är att hytterna är små – och man ska vara bekväm med att leva ihop med andra på en liten yta under en vecka. Samt att det såklart gungar mer eller mindre!

Segla i andra länder?

More Sailing har resor liknande den jag gjorde även i Grekland, Italien och i Karibien, helt klart så jag nu är sugen på att testa något av dessa resmål nästa gång!

Rabattkod hos Moresailing för segling i Kroatien

Vill du boka en spontan seglingsresa med Moresailing? Med kod matochrese5 får du 5% rabatt på alla resor fram till 2024-07-31 . Gäller vid bokning online på moresailing.se och kan även tillämpas på sista minuten-resor.

Läs mer om Kroatien

Seglingen i Kroatien gjorde jag i samarbete med More Sailing – tankar och åsikter är som alltid mina egna.