Stari Grad på Hvar i Kroatien – en av de vackraste städerna Kroatien

Stari Grad på Hvar var vårt fjärde stopp på seglingsresan i Kroatien och detta är en av de vackraste städerna bland de öar vi kom till. Denna stad är en av de äldsta städerna i Europa och grundades av grekerna redan 384 f kr. Det finns inga byggnader kvar från den tiden, men det finns flera välbevarade kyrkor, kloster och slott från 1400-1600-talet samt många byggnader från tidigt 1900-tal.

Vi anlände till Stari Grad på Hvar på eftermiddagen och lade till vår segelbåt i den pittoreska hamnen. Många menar att hamnen och alla små ringlande gränder nästan ser ut att vara kulisser i en stor nöjespark, så mysigt och fint är det här.

Stari Grad på Hvar i Kroatien

Jag hoppade av båten direkt och gick en runda i stadsdelen närmast hamnen, som så här dags och tidigt på säsongen var nästan folktom. Några timmar senare var det dock mycket folk i rörelse!

La Gitana – restaurangtips i Stari Grad på Hvar

Vi hade fått tips från värden på vår segelbåt (som hade varit massor med gånger på Stari Grad och provat många av stadens restauranger) om restaurang La Gitana som ligger på ett torg ett stenkast från hamnpromenaden.

La Gitana

Här serveras lite modernare kroatisk mat som visade sig vara något av det godaste vi åt under veckan här. Till förrätt delade jag och en medresenär på gambas och tonfiskcarpaccio. Perfekt spänstiga och smakrika räkor och tonfiskcarpaccion var exakt som man vill ha den med pinfärsk fisk, kapris och en syrlig dressing. Till varmrätt tog jag deras sesamhalstrade tonfisk som serverades med polenta och en gräddig sås. Även denna riktig god .- och var som en modern variant av den tonfisk med polenta jag åt den andra kvällen på Vis.

Vi avslutade med en shot lokal likör som ägaren kom ut och bjöd oss på – och tog en skål ihop med oss! Sedan promenerade vi genom staden i mörkret som lade sig över Stari Grad och på sätt och vis gjorde den ännu vackrare. Vi konstaterade att denna stad måste man planera in om man är en vecka i Kroatiens skärgård!

Nästa morgon gick jag från hamnen ett par hundra meter bort från staden, mot andra hållet där det finns en klippbad för ett morgondopp. Här finns även en reggaebar som ska vara ett perfekt ställe att njuta av solnedgången på. Den hade dock inte öppnat ännu när vi var här i mitten av juni.

Fler saker att göra i Stari Grad på Hvar

Är man intresserad av historia och kultur kan man med fördel stanna längre än en dag på Stari Grad. Några av de populära sevärdheterna är:

• Stari Grad Plain (Hora): Detta UNESCO-världsarv är en antik jordbruksmark skapad av grekerna. Här odlas fortfarande vin och olivträd enligt den ursprungliga grekiska uppdelningen av jorden.
  • Tvrdalj Castle: Ett välbevarat renässansslott byggt av den kroatiska poeten Petar Hektorović på 1500-talet. Slottet har en fiskdamm och en vacker trädgård.
  • Sankt Stefans kyrka: Denna kyrka, byggd på 1600-talet, är en av stadens viktigaste religiösa byggnader och ett exempel på barockarkitektur.
  • Dominikanerklostret: Grundat på 1400-talet, rymmer klostret ett museum med arkeologiska fynd och konstverk, inklusive verk av den kända målaren Tintoretto.

Det finns även flera festivaler varje sommar. Exempelvis

• Faros Marathon: En internationell simtävling som hålls varje sommar.
  • St. Rochus Festival: En religiös och kulturell festival till ära av stadens skyddshelgon.
  • Stari Grad Kulturfestival: En serie evenemang som inkluderar konserter, teaterföreställningar och utställningar, som visar upp stadens kulturella rikedom.

Läs mer om att segla i Kroatien