The View-paket på The Steam Hotel – perfekt för en foodie som gillar spa!

The Steam Hotel i Västerås öppnade 2017 i en stor gammal tegelbyggnad som tidigare var ett ångkraftverk, Västerås Ångkraftverk, byggd 1917. Hotellet har bevarat mycket av den industriella karaktären, med detaljer som originalfönster, tegelväggar och stålkonstruktioner. Här finns 227 rum, flera restauranger och barer samt ett spa med både inom- och utomhuspooler. Ett hotell som länge legat på min bucket list – och nu blev det äntligen av att vi bokade ett dygn här, som del i årets roadtrip.

Det finns lite olika typer av paket med rum, spa och middag och vi fastnade för “The View”paketet, där man dels får ett rum rätt högt upp i hotellet med utsikt över Mälaren och dels äter både middag och frukost uppe i takbaren Locavore.

Industriell miljö

Det är en pampig lobby som är det första man möts av när man går in på The Steam, med enorm takhöjd. Vi checkade in och fick detaljer om när vi skulle äta middag, frukost och spa:a. Sedan tog vi hissen upp till 12:e våningen där våra rum fanns.

Rummen på The Steam Hotel

Genom en nästan kolsvart korridor, utsmyckad med fotokonst, tog vi oss till våra rum, som låg bredvid varandra. Vi hade bett om att barnens rum skulle ha separata sängar, så de hade dragit isär dubbelsängen och bäddat upp enkelsängar för dem – jag om min fru en vanlig dubbelsäng. På rummet fanns bekvämligheter som strykbräda och strykjärn och minibar, dock ej kaffekokare eller te. Det fanns istället en station vid receptionen där man kunde förse sig med kaffe och te utan kostad.

Bar och soldäck vid vattnet

Det var riktigt fint väder när vi kom fram, så efter vi checkat in gick vi ner till ett soldäck utanför hotellet vid vattnet, där det var perfekt eftermiddagssol. Här finns även en glassbar och en restaurang som säljer enklare rätter och kylda drycker!

Fördrink i Locavore

I paketet vi hade ingick även en fördrink som vi tog uppe i takbaren Locavore på 18:e våningen innan middagen – bubbel till mig, min fru och dottern som nu är 18. Sonen som är 16 fick en alkoholfri drink. Sedan satte vi oss till bords i restaurangdelen av Locavore.

Middag på Locavore – asiatisk/nordisk omakase

Middagen som ingick för oss var en asiatisk/nordisk omakasemeny som fanns i tre olika varianter. Vi enades om den med flest rätter och till den tog jag in det matchande dryckespaketet.

Middagen startade med en “snack box” med papadam och friterade rispapper samt burkar med smetana och forellrom – supergott!

Nästa tre rätter kom in samtidigt. Grön sparris med miso, röd chili och krispig vitlök var perfekt spänstig sparris med goda tillbehör. Ännu vassare var råbiff med koreansk chili som var riktigt god – och skaldjurstaco med räka, kräfta, regnbågsrom, jalapeño och äpple var även den en höjdare. Till dessa rätter en japansk öl och ett glas i skall riesling.

Nästa rätt kunde man välja mellan kött, vegetarisk eller fisk och jag tog deras röding i en kokossås med röd curry och asiatiska örter, som serveras med ris och en fräsch kålsallad. Otroligt god! Menyn avrundades med en frisk dessert på jordgubbar med kokossorbet, limeblad och rostad kokos.

Mätta och mycket belåtna åkte vi ner till hotellets game-room för lite shuffleboard och fussball innan det var dags att återvända till rummen.

Asiatiskt inspirerad a la carte frukost på 18:e våningen

Nästa morgon väntade ännu en måltid uppe på 18:e våningen –  en asiatiskt inspirerad a la carte frukost som även den ingick i vårt “The View”-paket. Frukosten startade med en ingefärsshot och en brödkorg med nybakade croissanter. Sedan fick vi välja rätter från menyn, som yoghurt med jordgubbar och granola, japansk pannkaka, grillat surdegsbröd med varmrökt lax och avokado och grillad ananas med kondenserad mjölk och kokos. En helt otrolig frukost – så gott och vällagad. Mysigt att sitta vid bordet och få allt serverat och trots att hotellet var helt fullbokat denna dag var det lugnt och bara en handfull sällskap uppe i matsalen på 18:e våningen denna morgon.

Promenad längs mälaren

Jag och min fru tog sedan en promenad längs mälaren efter denna powerfrukost – det går en slinga utanför hotellet som följer vattnet. Sedan var det dags för spa!

Spa på The Steam Hotel

Det är vanligen 18-årsgräns på The Steam Hotel’s spa, men vissa tider, som 11-13 är även barn över 16 välkomna, så vi hade bokat denna tid för oss då sonen är 16. Ett spa i två våningar med bland annat en utomhusdel med pool och solstolar med utsikt över Mälaren. På denna våning finns även en stor inomhuspool med dagbäddar.

En trappa ner finns flera bastus, pooler och varma bad samt uppfriskande ice-bucket. Här finns även en loungedel med vilstolar vända mot havet och en asiatisk restaurang med smårätter.

Ett relativt litet spa, men man släpper inte in så många gäster samtidigt, så det blev aldrig trångt, förutom på utomhusdelen där de få solbäddar som fanns snabbt paxades!

Kolla på två kortfilmer från The Steam Hotel

Sammantaget om The Steam Hotel

En riktigt härlig vistelse med fint rum och härligt spa men det som verkligen stack ut var den goda maten som verkligen överträffade mina förväntningar. En perfekt start på årets sommar-roadtrip, men detta hotell gör sig nog lika bra höst eller vinter.

Ett paket som det vi bokade med dubbelrum, välkomstdrink, spa, omakasemeny för middag och astatisk a la cartefrukost kostar runt 3900:- för två personer (plus dryck till middagen).  Kommer man med bil finns dels parkeringshus i närheten, eller en utomhusparkering som kostar 195:- per dygn.

Intill The Stem ligger actionbadet Kokpunkten – läs mer om det badet i detta reportage!