Ulfsunda Slott – boutiquehotell nära Stockholm med riktig bra mat

Tredje stoppet på årets lilla roadtrip var Ulfsunda Slott, ett boutiquehotell i vacker slottsmiljö vid Lillsjön i Bromma. En skön, lugn och liter mer personlig kontrast mot de tidigare större hotellen vi bodde innan på denna gång – snygga industriella Steam Hotell och det italienska spahotellet Ad Astra.

Här på Ulfsunda Slott är det ett totalt lugn och vi checkade in i två rum i en av flyglarna. Alla rum här har sin egen karaktär och det som jag och min fru fick var riktigt mysigt, med en stor himmelssäng och ett rymligt badrum med badkar.

Ulfsunda Slott
Soffgrupper under tak på innegården

Bastuflotte på Ulfsunda Slott

Vi gick sedan ner till Lillsjön där Ulfsunda Slott har en bastuflotte man kan boka, som vi hade gjort. Övriga familjen älskar varma bad, så de tidigare hotellen med spa vi besökte på denna roadtrip var perfekt för dem. Jag tycker också fina span är härligt, men en riktigt het bastu och en sjö att svalka sig i är nog för mig! Det fick jag verkligen här. Sonen hittade en lucka i golvet i bastun som man kunde simma upp eller ut igenom – lite för spännnande för mig men han älskade det!

Ulfsunda Slott Bastuflotte

Middag på Ulfsunda Slott

På den stora slottsgården finns flera bord för att sitta ute och äta middag, men det var lite för blåsigt tyckte några i sällskapet så vi gick in i slottsbyggnaden istället. Matsalen är uppdelat i små rum och vi fick ett runt bord längst in. I det paket vi hade ingick en trerättersmeny, då där vi välja på två olika förrätter och desserter – till varmrätt var det en grillbuffé som serverades på bordet.

Start med ett glas av husets champagne som passade perfekt till förrätten!

Ulfsunda Slott

Vi tog toast skagen till förrätt, som var en generös portion god skagenröra på grillat surdegsbröd med ättiksgurka på toppen. Grillbuffen var i form av grillspett med ibericokarré, grillad entrecote och grillad marinerad kyckling. Till det massa goda tillbehör som grillade grönsaker, grillad hjärtsallad med ceasardressing och parmesan, stekta små potatisar och tre olika såser – chimichurri, chilimajo och hemmagjord barbequesås.

Till dessert tog jag en uppfriskande citronsorbet med prosecco, resten av familjen tog vaniljglass med jordgubbar.

En riktigt god och somrig middag! Jag och min fru gick sedan en promenad runt Lillsjön som tar runt 45 minuter – en fin promenad längs kolonilotter, bryggor och genom skog.

Nästa morgon startade jag och min fru med ett morgondopp i Lillsjön. Den håller nu 25 grader, så det var riktigt behagligt.

Frukost på Ulfsunda Slott

Sedan hämtade vi upp barnen och gick till frukosten – den var lika vällagad som middagen. Massa gott bröd, croissanter och pain au chocolat. Krispigt bacon och krämig äggröra. Färsk frukt och juicer.

Vi åt en lång mysig frukost innan det var dags att checka ut och ge oss tillbaka till landet i Dalarna.

Det var slutet på årets roadtrip, men det kommer garanterat bli fler korta hotellvistelser i höst!