På vägen hem från Italien lade jag ett bud på att uppgradera min ekonomibiljett med SAS till SAS Plus. Man kan på SAS hemsida (eller app) buda med sina intjänade poäng och på denna sträcka kostar det som minst 5000 poäng, vilket motsvarar ungefär 500:-. Jag ville gärna uppgradera mig på just detta flyg, då jag visste att jag skulle ha lång tid på flygplatsen innan flyget (och loungeaccess ingår i uppgraderingen). Så jag la lite mer än minimum – 7000 poäng – som bud och höll tummarna.
Ett dygn innan avresa fick jag mail från SAS med besked om att jag vunnit auktionen och därmed blivit uppgraderad. Jag gick då in på SAS-appen och bokade en fönsterplats så snart jag kunde, vilket blev på rad 6.
Dagen för avresa kom vi till Milano Malpensa flygplats över 3 timmar innan mitt flyg skulle gå och jag hade nu möjlighet att verkligen dra nytta av min uppgradering – och se om det är värt att uppgradera sig till SAS plus på denna sträcka.
Uppgradering till SAS Plus med poäng – är det värt?
Vad är det för skillnad på SAS Plus och vanlig ekonomibiljett med SAS egentligen? Främst att det ingår lounge och mat ombord planet, men även andra små perks.
#1. Snabbare bag-drop – i teorin
SAS Plus-resenärer har en egen kö till incheckningen. Milanos flygplats är inte i närheten av så automatiserad som Arlanda, så även fast jag var incheckad och bara skulle lämna den väska jag behövde checka in var jag tvungen att stå i kö. Det fanns 3 personer som skötte incheckning – 2 för vanlig ekonomi och en för SAS plus – där det bara var några personer före. Dock tog det evigheter för paret framför mig att bli incheckade så det tog 20 minuter att lämna väskan. Marginellt snabbare än att stå i vanliga kön.
#2. Fast track till security
Nästa lilla förmån var fast track till säkerhetskontrollen. Det var knappt någon kö till den vanliga sökerhetskontrollkön, så detta sparade jag bara någon minut på. Kommer man till flygplatesn när det är mer rusning så kan denna förmån vara mer värdefull.
#3. Lufthansas lounge på Milano AirPort
Med min SAS plus-biljett fick jag tillgång till Lufthansas lounge på Milano flygplats. Och denna var riktigt bra. Ljus och fräsch, bra mat, snabbt wi-fi och sköna fåtöljer. Ljusår från vissa av de Priority pass lounger jag har tillgång till med mitt kreditkort, som inte alls håller denna nivå.
Här startade jag med frukost när jag kom och åt sedan en lätt lunch innan det var dags att boarda planet. God mat – klart bättre än maten på SAS egna lounge i Stockholm sist jag var där.
#4. Gå på planet först.
Som SAS-plus passagerare går man på planet först – vilket var en total kontrast mot min vanliga strategi att gå på planet sist. Rätt skönt dock att sätta sig på sin plats och halvsova medan resten av passagerarna gick ombord i sakta mak, speciellt som jag hade bokat en förnsterplats och inte behövde resa mig upp när personerna på samma rad skulle sätta sig.
#5. Exakt samma säten
SAS-plus-sätena på detta flyg var identiska med de i economy, med enda skillnaden att de var längst fram i planet.
#6. Lätt lunch ombord
I SAS Plus ingår mat och dryck. På detta flyg visade det sig vara en lätt kall lunch. Kalkon, linser, blomkål och rödbetshummus. Fräsch och god för att vara en kall lunch, men inget man skulle blivit nog mätt av om jag inte grundat med en liten lunch på loungen. Till det valfria drycker – jag tog en ramlösa och vitt vin.
Efter lunchen serverades kaffe och två praliner från Hedh Escalante i Lund.
#7. Prioriterat bagage på Arlanda
SAS-plus passagerarna får en tagg med ”Priority” på sitt bagage så de kommer först på bandet. Det tog dock lång tid för bagaget att komma från planet, över en kvart, men när det väl började rulla ut var det såklart skönt att få det bland de första.
Uppgradering till SAS Plus med poäng – är det värt?
Ja, har man tid på sig och kan hänga lite i loungen tycker jag det är värt att uppgradera till SAS Plus – eller köpa en SAS Plus direkt vid bokningen om priset inte skiljer extremt mycket.
Hur mycket ska man buda för att vinna?
Jag insåg också att det kanske var onödigt att buda mer än minipoängen för denna uppgradering. I teorin finns det ingen gräns för hur många extra SAS-plus platser man kan ha på ett plan, då sätena är samma och det enda som skiljer ombord är mat och dryck. Så jag skulle tro att alla som lägger ett bud vinner auktionen på så korta sträckor som denna mellan Milano och Stockholm. Men detta måste testas såklart.
Läs om vår långflygning i SAS Plus
Det var flera år sedan, men vill ni läsa om när vi åkte till Miami i SAS Plus finns reportaget här! På en sån långflygning är det desstom mer benutrymme i SAS Plus!
Ja, LH-loungen på MXP är riktigt bra. Definitivt en av de bättre av deras lounger som jag testat, inklusive på deras hemmaplaner i Frankfurt och på Berlins nya.
Bra betyg av en flygfantast! Gissar att du har typ guld så du alltid flyger på detta sätt eller?