Då och då går ett bolag inom resebranschen i konkurs, nu senast Erawan travel. Verkligen jobbigt för alla drabbade kunder men har man betalat på rätt sätt kan man i alla fall få tillbaka pengarna man lagt ut för resan. Här kommer några enkla saker att tänka på när du betalar din resa och tips för dig som drabbats av en konkurs. Samt tips på vad du kan göra för att inte av misstag boka hos en oseriös aktör – kanske det viktigaste!
Betala resan med kreditkort – inte med banköverföring
Om man betalar sin resa med ett kreditkort så gäller konsumentkreditlagen och då kan man kräva ersättning om en researrangör går i konkurs. I vissa fall kan man få ersättning även om man betalat med ett vanligt debet/bankkort (t ex Visa eller Mastercard) kopplat till lönekontot men det behöver man dubbelkolla med sin bank.
Direktöverföring via internetbank har oftast lägst avgifter vid själva köpet av resan men är den form som ofta inte ger någon ersättning alls, så där bör man verkligen dubbelkolla med sin bank vad som gäller innan man betalar resan. Det man absolut inte bör göra är att betala via post- eller bankgiro.
Innan man ser hur man kan få tillbaka pengarna från sin bank måste man försöka få tillbaka pengarna från bolaget ifråga. Dokumentera alla samtal och mail etc, detta är en del i den dokumentation som kommer behövas.
Andra regler vid paketresor
Har du köpt en paketresa (till exempel flygbiljett och hotell) så behöver du först begära ersättning via Kammarkollegiet/Resegarantinämnden. Men detta är en process som tar tid och i slutändan kanske du inte får hela beloppet du betalt för resan. Har du betalt med ett kreditkort kan banken ersätta dig för delar av det som återstår. Vissa banker ersätter dig direkt och ev återbetalning från Kammarkollegiet får du sedan betala tillbaka till banken.
Denna ersättning får du från din bank vid konkurs
Jag frågade några av de största bankerna om deras drabbade kunder får pengar tillbaka, om det skiljer på betalsätt, om det finns tak för ersättningen och hur man går tillväga för att få ersättning, så här svarade de:
Nordea
1) De av era kunder som köpt en resa hos ett bolag som Erawan travel som går i konkurs – kan de få ersättning/pengarna tillbaka från er?
Svar: Har kunden betalat med ett kreditkort från oss är det konsumentkreditlagen som gäller, det innebär att i händelse av konkurs kan kunden få ersättning/pengarna tillbaka. Kunden behöver då göra en kortreklamation hos Nordea.
Har kunden betalat resan med ett betalkort kan kunden göra en kortreklamation.
Har kunden betalat med ett betalkort från Nordea och köpt en paketresa av ett företag som har gått i konkurs behöver kunden begära ersättning via Kammarkollegiet/Resegarantinämnden om resebyrån eller företaget kunden bokat sin paketresa hos gått i konkurs. Det är dem som eventuellt betalar tillbaka pengarna enligt resegarantilagen. Om kunden bara får ersättning för en del av resan, eller nekas ersättning kan kunden göra en kortreklamation hos Nordea.
2) Är det någon skillnad på vilket av era kredit- eller betalkort de har eller omfattas även direktbetalning via er internetbank?
Svar: se svar ovan, det är skillnad på kreditkort och betalkort. Har kunden gjort en direktbetalning via internetbanken är banken bara en betalningsförmedlare och en reklamation kan då inte göras. En kortreklamation kan däremot alltid göras när kunden har betalat med kortet.
3) Om ni ger ersättning, finns det ett tak?
Svar: Nej, det finns inget tak.
4) Hur går kunder som är drabbade tillväga för att få ersättning?
Svar: Har de betalat med kort så behöver kunden göra en kortreklamation, blanketten finns på vår hemsida.
SEB
SEB svarar inte på frågorna en och en men ger följande sammanfattning
- En kund som har köpt en flygresa eller en hotellvistelse hos ett reseföretag och betalat med något av SEB:s kort kan få hjälp med att göra en reklamation och på så sätt få pengarna tillbaka vid en konkurs. Kunden måste först vända sig till reseföretaget och begära en återbetalning men då företaget gått i konkurs finns det troligen inga pengar att få den vägen.
- Kunden ska fylla i ett webbformulär reklamation som finns på SEB.se. Det är viktigt att kunden bifogar all dokumentation som efterfrågas såsom bokningsbekräftelse, mejlkorrespondens med reseföretaget som styrker att företaget gått i konkurs och att kunden begärt ersättning från företaget. Om kunden köpt en flygbiljett är det viktigt att kunden tar kontakt med flygbolaget och säkerställer att biljetten inte är giltig för att ersättning ska kunna lämnas. Samma sak gäller vid bokning av hotell då kunden får ta kontakt med hotellet för att säkerställa att hotellet inte fått pengarna för bokningen.
- Om kunden köpt en paketresa, det vill säga både flyg och hotellboende ska kunden vända sig till Kammarkollegiet för att reklamera sin resa och få ersättning därifrån.
- Vi gör allt vi kan för att kunden ska få sina pengar tillbaka men det kan ta olika lång tid från fall till fall. Det är också viktigt att förstå att vi är betalningsförmedlare och att vi alltså inte har tillgång till pengarna utan måste kräva in dem från det inlösande företaget. Men om kunden har skickat in all nödvändig information kan vi i stort sett alltid hjälpa till att få tillbaka pengarna.
- Vi kan göra reklamationer för både våra betal- och kreditkort, däremot kan vi inte hjälpa kunden få tillbaka sina pengar vid en konkurs hos ett reseföretag om kunden har betalat med direktbetalning via exv internetbanken.
- Det finns inget tak för ersättningen vid en reklamation så kunden får tillbaka hela den betalda summan. En del reseföretag tar ut en serviceavgift i samband med bokningen och den kan man inte få tillbaka.
- Ett bra tips när man bokar en resa är att man alltid ska kontrollera att reseföretaget har en resegaranti. Det är också bra att betala resan med kort då det innebär att man kan reklamera köpet vid en eventuell konkurs och få pengarna tillbaka.
Swedbank
Även Swedbank väljer att skriva ett eget sammanfattande svar. Så här lyder det:
Avseende konkurs hos flygbolag eller resebyrå ska kunderna alltid i första hand hänvisas till företaget där resan är beställd och betald för att fråga om biljett finns eller om ombokning/återbetalning är möjlig. Om ombokning/ersättning inte utgår på annat sätt kan kunden, om han eller hon betalat sin resa med något av Swedbanks kort men inte kommer kunna utnyttja sin biljett, göra en reklamation till banken snarast möjligt utan onödigt dröjsmål för att se om en reklamation är möjlig. Banken har möjlighet att utföra en reklamation men måste följa de internationella regelverkens dokumentationskrav och tidsgränser.
Kunder som köpt en resa med kort, och inte har fått sin biljett eller att resebyrån eller flygbolaget gått i konkurs och vill reklamera detta gör på nedan sätt.
Observera! att avvikande rutin till ovan kan råda vid köp av paketresor där resebyrån går i konkurs.
· Resa köpt med ett av Swedbanks bankkort
Kunden kan göra en kortreklamation i internetbanken eller via kontor/telefonbank.
Viktigt är att kunden till sin reklamation bifogar alla underlag som styrker köpet och leveransinformation och att kunden varit i kontakt med resebolaget eller flygbolaget där resan är beställd och betald. Det ska framgå av kommunikationen och underlagen att resan inte kommer kunna utnyttjas.
· Resa köpt med ett betal- och kreditkort utgivet av EnterCard
Har kunden betalt sin resa med något av våra betal- och kreditkort kan kunden göra sin reklamation på EnterCards webbplats.
Vad gäller vid direktbetalningar?
Ingen reklamation kan göras och ingen ersättning utgår om kunden har betalat med direktbetalningar och drabbats av att resebyrå eller flygbolag går i konkurs.
Sammanfattningsvis
- Betala resan med kort och kolla med din bank att det kort du har ger dig skydd. Ofta får man även reseförsäkringar och ersättning vid försenat bagage om man betalar via kort.
- Om du köper en paketresa – kolla att företaget du handlar resan av är seriöst och har ställt en nog stor resegaranti hos Kammarkollegiet. Ving Sverige har till exempel 1 674 300 000 SEK i resegaranti.
- Ovan information kan ändras snabbt – så kolla med din bank exakt vad som gäller!
Har du några fler tips på vad man ska tänka på när man bokar en resa med tanke på trygghet. Kommentera gärna!
[…] det bästa kreditkortet för att samla poäng för flyg? Jag har tidigare skrivit om vikten av att betala resan på rätt sätt för att kunna få ersättning om bolaget går i konkurs och det finns även aspekten av de olika […]